Det vi använde på högskolan vid våra uppsatsundersökningar heter SPSS men är (var åtminstone då) otroligt trögjobbat, invecklat och allmänt vedervärdigt - även om det säkert var väldigt kompetent.
Kan ha ändrats på senare år naturligtvis. :)
Kontorsprogramur Kontorsprogram
4 svar · 490 visningar · startad av smurja
Hejsan,
har i mitt projektarbete i gymnasiet gjort en attitydsundersökning bland ett 100tal svenska ungdomar. Nu måste jag räkna ihop allting på ett så enkelt sätt som möjligt. Är det någon som vet något program jag kan lägga in frågorna och svaren och sedan söka efter kriterier. Tex 30% av alla män från Jönköpingslän med vg i engelska från gymnasiet tycker att grönt är finaste färgen.
Det vi använde på högskolan vid våra uppsatsundersökningar heter SPSS men är (var åtminstone då) otroligt trögjobbat, invecklat och allmänt vedervärdigt - även om det säkert var väldigt kompetent.
Kan ha ändrats på senare år naturligtvis. :)
Du vet inte om det går göra i excel. Har försökt att klura på det, men lyckas inte.
Nu är inte jag nån överdängare på Excel, men något statistikprogram är det ju inte. Eventuellt om man kan tråckla ihop formler för det, men jag vet som sagt inte.
Tror jag har löst det nu, för in all data i excel och använder mig av autofilter. Därmed kan jag söka utefter olika kriterier. Men tack iaf!