webForumDet fria alternativet

Sidan kan inte visas efter ca 1 minut..

9 svar · 313 visningar · startad av zlasher

zlasherMedlem sedan okt. 2001157 inlägg

Hejsan!
En kompis till mig har ADSL och får efter ca 1 minut meddelandet "Sidan kan inte visas" på alla sidor hon besöker. Då måste hon starta om datorn och sen funkar det igen i ca 1 minut.

Är det nån som har nåt tips/aning om vad som kan vara fel lite snabbt?

Kanske fel forum men hon kör iaf IE. :)

Tack på förhand!

PalleMedlem sedan apr. 20003 174 inlägg

Har datorn någon kontakt med nätet alls då detta händer?
Kan hon ex. vara online på msn, skicka mail - eller liknande under denna tiden?

Det undrar jag också.. Jag vet att hon kan köra windows updates iaf..! Men hon kan inte ens komma in på telias startsida nu.. Där man loggar in..

Nåväl.. ska åka dit en sväng o se om jag kan hitta nåt fel! Tänkte om ni hade nåt på rak arm sådär.. :)

legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg

Det är inte så att det sätts en proxy på maskinen, eller redan finns en proxy specificerad? Ta bort den isf (i Internet Explorer). Eller om hon kör Automatically detect proxy settings. Ha inte den ibockad heller.

Nu är jag tillbaka..
Det tog ett tag innan jag fick reda på att datorn varit smittad av lshost.exe som måste ha blockat allt. Hon nämnde något om det när hon körde windows update, att lshost blockerade något och fick frågan om hon ville att den skulle fortsätta göra det. Hon svarade ja.

Men hursomhelst hittade ett antivirusprogram filen men kunde inte göra ngt så jag fick stänga ner den processen och ta bort den manuellt och sen gick det!

Så det löste sig iaf!

Tack så mkt för hjälpen ändå!

Hum, tänk på att det viruset har en inbyggd bakdörr vilket innebär att vad som helst kan ha gjorts på hennes maskin. Det finns även en keylogger som kan ha loggat lösenord osv.

Ojdå.. så det är inte över än alltså? Vad ska jag göra då då?

hehe, nja om det inte är något alternativ att installera om allt så blir det väl att ändra eventuella viktiga lösenord och sen hoppas på det bästa :)

okej.. :)
jag får väl ta o meddela henne det då! men jag tror inte hon har så många viktiga lösenord.. :p

men finns det ingen borttagningsprocedur av hela köret då?

Nja, själva saken med en bakdörr är att du i stot sett inte kan veta vad de gjort med maskinen förutom just det som trojanen/viruset består av. Till exempel finns det en remote konsol om gör att de kan köra vissa kommandon på maskinen. Om någon nu gjort något kan man inte veta exakt vad de gjort. Finns inget sätt att kolla det. De har kanske installera en annan variant av trojanen som inte märks så lätt osv.

För hemanvändare så är väl detta mest något man ska vara medveten om, så man inte installerar allt möjligt konstigt, eller öppnar bilagor i email från folk man inte känner osv.

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)