Hej!
Har ett problem med min rapportskrivning. Det är ju så att pagineringen inte ska börja förens _efter_ innehållsförteckningen. Hur ska man göra för att Word ska förstå detta? Den numrerar ju redan från första sidan. :bla
Mvh,
silfver
16 svar · 1 368 visningar · startad av silfver
Hej!
Har ett problem med min rapportskrivning. Det är ju så att pagineringen inte ska börja förens _efter_ innehållsförteckningen. Hur ska man göra för att Word ska förstå detta? Den numrerar ju redan från första sidan. :bla
Mvh,
silfver
Avsnittsbrytning.
Du måste infoga en avsnittsbrytning efter innehållsförteckningen.
Infoga -> Brytning -> Avsnittsbrytning, men vilken av dem? Har testat alla, men ändå så är det sidnummer på innehållsförteckningen.
Jag hade inte tid att krångla med word, så jag fick göra en egen innehållsförteckning och sidnumrering. Tur att arbetet bara är sju sidor.
Men till nästa gång man gör sidor, hur ska man göra för att sidnumreringen inte ska börja på förstasidan? :p Verkar inte finnas ett enkelt svar som löser det...
Drar upp den här tråden igen.
Jag har ett dokument, en rapport, där innehållsförteckningssidan pagineras som sida två. Det ska den inte, den ska vara sida 1. Men jag lyckas inte med avsnittsbrytning. Ska jag behöva göra pagineringen för hand igen?!
Tips?
När du har gjort avsnittsbrytningen (precis efter innehållsf) så går du in i sidhuvudet/sidfoten i avsnitt 2.
Då får du upp en verktygslist. En av knapparna heter "samma som föregående". "Tryck upp"/avmarkerar den knappen.
Nu kan du gå tillbaks till avsnitt 1, gå in i sidhuvud/sidfot och radera sidnumret utan att avsnitt 2 påverkas.
I värsta fall får du lägga in sidnumret i avsnitt 2 igen (ändra börja med osv)
Hupp, det här är kanske mer pedagogiskt:
http://www.webforum.nu/showthread.php?t=143140
*****ED*****
Såg att du faktiskt vill ha med Innehållsförteckningen den här gången. Då infogar du naturligt avsnittsbrytningen INNAN.
Får det inte att fungera ändå. :(
Prövade med ett helt nytt dokument där jag skapade tre sidor. Sida 2 ska vara paginerad som sida 1.
Jag ställde mig på sida 1 och infogade en avsnittsbrytning (nästa sida). Då skapas en NY sida. Jag ställer mig på den sidan, går in i sidfoten och tar bort pagineringen men den försvinner då i hela dokumenten. :(
Harkell
"Då får du upp en verktygslist. En av knapparna heter "samma som föregående". "Tryck upp"/avmarkerar den knappen. "
MindreVetande skrev:
Harkell
"Då får du upp en verktygslist. En av knapparna heter "samma som föregående". "Tryck upp"/avmarkerar den knappen. "
Jag gjorde det där också... :l
MindreVetande: Skulle inte du komma skapa ett Word-dokument där sidnumreringen börjar på sida två i stället för på förstasidan? :bire
Kan du inte göra så här:
Insert > Page numbers: kryssa ur "Show number on first page" och tryck sedan på "Format..." och välj "Page numbering Start at: 0".
Det tråkiga är att jag måste göra en egen innehållsförteckning också, efter som den visar sidorna fel. :bla
Det fungerar bra för mig. Dock blir innehållsförteckningen fel om jag gör den innan jag fixar med sidnumreringen. Dvs. gör sidnumreringen först och sedan innehållsförteckningen.
Skickar med ett litet testdokument också.
muskot skrev:
Kan du inte göra så här:
Insert > Page numbers: kryssa ur "Show number on first page" och tryck sedan på "Format..." och välj "Page numbering Start at: 0".
Den här metoden verkar mycket enklare!
muskot skrev:
Det fungerar bra för mig. Dock blir innehållsförteckningen fel om jag gör den innan jag fixar med sidnumreringen. Dvs. gör sidnumreringen först och sedan innehållsförteckningen.
Skickar med ett litet testdokument också.
Jag lånar det lite. Tack så hemskt mycket! :bire
Hej, den metoden fungerar om det bara är en sida som inte skall numreras. Annars måste du använda avsnitt.
Tillägg, när du skall skapa sidnumret (när du redan har tryckt upp "samma som föregående"):
Ställ dig i avsnitt 2, infoga, sidnummer, format,
Ändra "fortsätt från föregående avsnitt" till "börja med 1". Men det kan bli skumt om du har fler avsnitsbrytningar senare i dokumentet.
Se bifogat doc för exempel.
PS, för att uppdatera innehållsförteckningen så markerar du den och trycker F9. Du kan även högerklicka och välja "uppdatera" fält. Eller helt enkelt förhandsgranska dokumentet.
Tack, MindreVetande! :bire