Jag skulle bli glad för lite fina tips på hur jag kan lagra eposten på en dator men läsa densamma på andra datorer i samma interna nätverk...
Jag kör idag med ett gammalt skrälle som fungerar bra backuppmässigt (netscape messenger 4.71) då jag aldrig begripit mig på outlook, eudora eller liknande...
Samma epost på flera apparater
11 svar · 359 visningar · startad av peppar
spara mailen på server och kör imap istället för pop3 :)
"server" eller "servern" som i min isp? Har ingen aning om hur det fungerar med imap...?
Stöder din isp imap är det klart enklast då alla mail ligger kvar på servern, skickade som mottagna.
Annars kan du dela ut mappen där Messenger sparar eposten och ange i Messenger på de andra datorerna att de skall använda den mappen för eposten.
Jag har kört så fast på samma dator (dualbootade mellan Linux & Windows och använde faktiskt Messenger också på den tiden).
Ett annat alternativ är om ispn har nån webbmailfunktion och du kan nöja dig med den.
I alla epost program jag använt (outlook och eudora) kan man välja att man vill att mailna ska ligga kvar på servern(din isp) i x antal dagar, jag kör själv med 60 dagar.
I de flesta program kan man även ställa in att servern ska tabort mail som man lägger i trashcan i sin klient, detta brukar ligga som ett alternativ i samma inställningsruta.
Hoppas att detta hjälper dig, du behöver alltså inte använda imap, som din isp kanske inte stöder... jag kör alltid med pop3, vet dock ej varför.
Ytterligare ett alternativ!!
Min isp och min epost kient stödjer att jag lämnar kvar mailen på servern, men då jag vill ha backupper är ganska viktigt för mig känns detta som ett lite främmande alternativ. Plus att det tar ju plats då min mailbackupp tar ca 300mb.
Då är nog kanske messengertjänsten kanske ett alternativ, har dock ingen aning om hur man figgar den men det skall nog gå efter lite undersökande...
Måste säga att jäklar 300mb det är en del mail eller så får du flitigt med bifogade dokument :)
Men då skulle jag nog säga att min ide var ganska dålig men har man mindre mängd mail fungerar det utmärkt som backup eftersom det är ganska osanolikt att alla ens datorer krashar samtidigt.... Jag har t.ex alltid mailen på 4 burkar så jag känner mig ganska säker vad det gäller backup.
Förtydligande: Med Messenger menar jag Netscape Messenger. Men det kanske du förstod.
Det är mail sedan ett par år tillbaka... :/ inte så himla mycket bifogat...
OlleBoop skrev:
Förtydligande: Med Messenger menar jag Netscape Messenger. Men det kanske du förstod.
Jodå, det hände jag med på... Man ack!!! :r Så himla efter man är ibland...! Det är ju pinsamt...
Suck!
Jo, tack OlleBoop, det är ju klart man kan göra som du säger att använda samma mapp till alla klienter... Varför har jag inte tänkt på det för...
Tur att man inte är programerare då skulle man inte komma långt... :e
Får jag då föreslå att du klickar på "Acceptera som slutgiltigt svar"?