sevenMedlem sedan jan. 200249 inlägg Hej
Jag har 2 blad i mitt excellark, på blad 1 har jag listat namn, adress, och lite andra uppgifter kolumnvis.
På blad 2 så har jag en faktura/rapport-mall som jag skulle vilja använda om och om igen beroende på vad jag skriver in i en viss cell.
Tex jag skriver in xx1 och jag vill då att den hämtar namn från rad 1, blad 1 och skriver in under namn i blad 2, adress, och de andra uppgifterna vill jag också att den hämtar och lägger in på blad 2 på "rätt" plats.
Sen när jag skrivit ut denna rapport så vill jag kunna skriva in xx43 (tex) och då ska den hämta alla uppgifter från blad 1, rad 43.
Finns det nått bra sätt att lösa detta på?
Tacksam för hjälp eller en knuff i rätt riktning
//Seven
solbulleMedlem sedan mars 20015 287 inlägg Svårt att beskriva precis hur du skulle kunna gå tillväga, men kolla på funktionerna: Letarad(), Index(), samt kanske Passa()
Om du tar upp funktionsguiden och kollar i dess vägledningen kommer du nog en bit på väg.
sevenMedlem sedan jan. 200249 inlägg Tack =)
Tusen tack för hjälpen
Det tog en stund att komma på vad dom eng motsvarigheterna var, men det funkar med LOOKUP då får jag precis det jag ville.
Tack än en gång
//Seven
solbulleMedlem sedan mars 20015 287 inlägg Re: Tack =)
seven skrev:
...Det tog en stund att komma på vad dom eng motsvarigheterna var...
Kolla här: http://www.xl-dennis.com/Ordlistor.htm för ordlistor, det är bra enerverande när man kodar VBA samt vanlig Excel (svensk version) eftersom man måste hoppa mellan språken.
Hans sidor har även mycket annat matnyttigt.