Tråkigt att det hängde upp sig med tidigare tråd i detta ämne. Jag har själv fått "SEARCH THE WEB" som oönskad startsida i Internet Explorer. Under verktyg är "about: blank" angivet. Det går inte att ändra till någon annan startsida.
Jag har kollat på registernyckeln HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Internet Explorer\Main,
men fattar inte så mycket av den. Emellertid har jag lagt in en äldre kopia av denna nyckel, som jag vet fungerar.
Hjälper inte.
Vid ett tidigare angrepp av "Search the Web" gick det att återställa med "Systemåterställning". Men denna gång har alla återställningspunkter före angreppet gjorts oanvändbara.
Så vad göra ??..??
PeddaMedlem sedan juni 20006 032 inlägg Har för mig att Ezula (spyware) ändrar startsidan till Search The Web. Men om du har Ezula så borde oönskade pop-up fönster med reklam komma då och då.
Antagligen är det Spyware som ni redan kommit fram till
Det finns program för att ta bort detta.
Här är två stycken som skulle kunna hjälpa:
Adaware (http://www.lavasoft.de)
Pestpatrol (http://pestpatrol.com)
bymarieMedlem sedan aug. 20022 436 inlägg Går det inte bara att köra Adaware?
Just när Explorer startar upp kommer ett pop-up-fönster med eklam för något "stoppa-spy-ware"-program. Annars har jag inte märkt något sådant (har bara haft problemet ett dygn).
PeddaMedlem sedan juni 20006 032 inlägg Vi fick Ezula på en dator på jobbet, den öppnade ca 4 st pop-up under en arbetsdag. Bl.a med reklam hur man tar bort spyware. :)
Ad-Adware (den fria versionen) kunde inte fixa det.
Pestpatrol fann det troliga bekymret i
hkey_classes_root\protocols\filter\text/html,
men gratisversionen gör inget åt det.
Själv kan jag inte tillräckligt för att våga redigera reg-filer.
Så om ingen vet något bättre, blir det kanske till att lätta på lädret och köpa Pestpatrols program som förhoppningsvis kan fixa det.
Jag återkommer med resultatrapport senare... Goda råd välkomna.
Rapport om Pest Patrol
Jag inhandlade det rekommenderade Pest Patrol-programmet. Detta kan dock inte hitta något problem (som scanningen direkt från deras web-sida kan) och ännu mindre åtgärda det, så det var troligen 300 kronor åt skogen.
F-Secure och Ad-Adware kan inte ens se att det förekommer ett problem.
Jag mailar dom och återkommer med deras svar när det blir vardag. Kom gärna med kommentarer under tiden.
EsenMedlem sedan mars 20024 456 inlägg Hade samma problem på våran andra data, Inga problem att ta bort det genom att gå in på:
Kontrollpanelen > Lägg till Ta bort program
Sen så finner du programmet där och så e det bara att ta bort det och sen ändra startsida...
tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg Redigerat med anledning av webForums regler §4.
Synpunkter angående detta beslut, ta kontakt med Palle alternativt forumledare@webforum.nu.
Palle
Moderator, webForum
JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg tydal:
dags att läsa dom nya reglerna tror jag allt.
m.aMedlem sedan juni 20044 inlägg ...hade samma sak häromdagen.
Efter mycket letande och försök med adaware, reg-tweak mm så löste detta mina problem:
http://www.spywareinfo.com/~merijn/cwschronicles.html
...körde "cwshredder" och problemen försvann.
Hoppas det kan hjälpa!
:) :)
EsenMedlem sedan mars 20024 456 inlägg
tydal skrev:
Okey, Ska testa och ge det en chans. Men antar att jag aldrig kommer gå ifrån IE eftersom det enligt mig e den bästa webbläsaren som någonsing har gjorts...
Men vem vet, Man kanske ändrar sig :)
Redigerat med anledning av webForums regler §4.
Synpunkter angående detta beslut, ta kontakt med Palle alternativt forumledare@webforum.nu.
Palle
Moderator, webForum
SkarreMedlem sedan apr. 20012 427 inlägg
Jymdis skrev:
tydal:
dags att läsa dom nya reglerna tror jag allt.
Förklara gärna vari regelbrottet ligger. Det kan vara bra att veta.
BrantisMedlem sedan dec. 20011 978 inlägg Jag tror han syftar på Rikards uttalande i denna tråd.
Jag kan dock tycka att Tydals tips är befogat i sådana här sammanhang.
JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg Brantis:
mjo, kanske, men samtidigt så när det kommer 10 sådana svar kanske det är lite tråkigt...
en bättre definitation av reglerna kanske behövs?
Engine^Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg Ett program jag varmt rekommenderar heter Spybot - Search & Destroy.
Här är hemsidan