webForumDet fria alternativet

Ändra språk i webbläsare...

Kontorsprogramur Kontorsprogram

14 svar · 569 visningar · startad av Blårand

BlårandMedlem sedan jan. 20032 356 inlägg

Hejsan!

Då jag går in på http://www.mdh.se som är hemsidan för Mälardalens Högskola, så visas hemsidan på engelska. Tycker förvisso att detta är lite lustigt att hemsidan är på engelska, men det finns en anvisning för hur man ska byta språk på hemsidan. Man ska justera en inställning i sin webbläsare enligt följande beskrivning: http://www.mdh.se/webb/sprak/index.shtml.sv

Använder IE men kan inte se att den beskrivning som anges stämmer med verkligheten? Har aldrig stött på något liknande tidigare, men tydligen går språket att justera via webbläsaren. Någon som vet hur man gör, eller har jag missuppfattat allting??

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Det är upp till den som gör hemsidan att analysera miljövariabeln HTTP_ACCEPT_LANGUAGE, och därefter välja vilket språk som ska presenteras för besökaren. Jag har nog bara varit på en site (förutom mina egna ;) ) som använt informationen, och det på ett felaktigt sätt. ;)

Mvh

muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Smått idiotiskt att de inte har en länk för att nå rätt språk. Finns förmodligen många som inte vill/kan/orkar ändra webbläsarinställningarna.

Om jag tolkar era svar rätt, så är det inte jag som fattat fel, utan det är skaparen av hemsidan som gjort en miss? Detta då språket borde vara på svenska eftersom all infotext i min webbläsare är på svenska, och således säkerligen även språkinställningen.

Blårand, det är helt klart hål i huvet att tvinga folk att ändra inställningar i webbläsaren. Det ska finnas en länk, så är det helt enkelt.

Ok, då vet jag. Tack för svaren.
Hade aldrig stött på en hemsida likt denna och blev lite konfundersam på om jag missat något eller ej. ;)

Tror det blivit något fel då ansvariga själva borde uppmärksamma att hemsidan blir på fel språk i förhållande till inställningarna i webbläsaren. Förhoppningsvis rättar de till problemet inom kort, då de säkert får många synpunkter eftersom det är en mycket välbesökt hemsida.

Har du alltså svenska inställt som prio1-språk i inställningarna i IE? Och ändå blev det galet?

Vet inte, men alla ledtexter och menyer är på svenska i in webbläsaren, så språkinställningen borde vara på svenska tycker man? Men som sagt, är ingen hejare på IE, och jag har inte lyckats hitta språkinställningen, så svaret är att jag vet inte.

Tools - Options - klicka på knappen "Languages" längst ner.

Vad som är förvalt där kan bero på lite olika saker, exempelvis regionala inställningar i Windows.

Nu såg jag knappen. Såg inte den vid det tidigare tillfället. Nu löste sig problemet. Tack för hjälpen! :)

Nexus86Medlem sedan okt. 20023 030 inlägg

Klicka på "Språk..." istället för "Languages..." då. ;)

r/ Nu redigerade du ju. :o

Varsågod. Men; du borde fått välja språk med en länk på webbplatsen istället. Skäms, mdh! ;)

mvh

Nexus86 skrev:

r/ Nu redigerade du ju. :o

Jo, jag såg att det blev fel med bilden ;)

@nders skrev:

Varsågod. Men; du borde fått välja språk med en länk på webbplatsen istället. Skäms, mdh!

Lite får de nog skämas, det håller jag med om. Märklig lösning på språkalternartiven var det allt.

muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Blårand skrev:

Förhoppningsvis rättar de till problemet inom kort, då de säkert får många synpunkter eftersom det är en mycket välbesökt hemsida.

"Felet" har funnits där rätt länge, så det är ingenting jag skulle räkna med.

mrblondeMedlem sedan aug. 20012 349 inlägg

Det var det dummaste jag sett, smart sätt att initialt gissa vilket språk man skall visa sidan på, men att inte kunna byta det på något annat sätt än att konfigurera om sin webbläsare... jösses, snacka om oanvändarvänligt!

139 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.b2af184d
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)