webForumDet fria alternativet

Vilkorsstyrning av MAX och MIN

2 svar · 308 visningar · startad av sadsmile

sadsmileMedlem sedan jan. 2002177 inlägg

Jag håller på att fixa med lite statistik för en träningsdagbok jag använder mig av, gjord i Excel.

I ett kalkylblad så har jag en mängd tabeller med uppgifter om varje pass i joggingspåret. Av alla de tabeller så finns det en tabell med vilken sträcka jag sprang (Sträcka 1, Sträcka 2 osv) och i en annan så finns det uppgifter om vilken tid det tog att springa sträckan på just ett visstt träningspass.

Jag skulle nu vilja ha fram största (MAX) och minsta (MIN) tiden för respektive sträcka. Har försökt att få fram detta men inte lyckats. Hade önskat att det fanns något som liknar SUMMA.OM och ANTAL.OM även för MAX och MIN, alltså att man kunde ange vilkor för dessa båda funktioner, men det finns ju tyvärr inte. Går det att lösa ändå.

Kan även säga som så att alla uppgifter i träningsdagboken sorteras i datumordning.

Tackar på förhand.
Anders

LasseLampaMedlem sedan aug. 200371 inlägg

Titta på min lösning på
https://www.1a-raden.com/träningstabell.xls

Som du ser har jag löst det i två steg, vilket har sina fördelar om man ska räkna ut något mer med samma tabell som grund.
Rutor med siffror man inte behöver se (här gråmarkerade) kan man göra osynliga med

Format > Celler > Anpassat
och skriva "" i rutan "Typ".

Lycka till!

sadsmileMedlem sedan jan. 2002177 inlägg

Smart

Smart lösning det där. Har kollat på den och tror mig förstå hur den funkar. Skall testa den i "ett skarpt läge" också.

Tackar

Anders

138 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)