webForumDet fria alternativet

Internet Explorer klarar inte CMYK

10 svar · 414 visningar · startad av yohpops

yohpopsMedlem sedan feb. 20011 102 inlägg

Hej.

Vet ni varför Internet Explorer inte kan läsa CMYK bilder?

göteborg vykort.jpg
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 058 inlägg

CMYK (Cyan,Magenta,Yellow,Black)är väl ett format för fyrfärgs-separation som används vid tryck.
RGB (Red,green,blue) är för bildskärmar.
Den bifogade filen går inte att läsa med någonting... ;)

Visst är det fyrfärgs format men IE borde klara det ändå.
Det borde inte vara så otroligt avancerat att få det att fungera.

Den går att se i Adobe Photoshop.

DrydenMedlem sedan aug. 200212 245 inlägg

För Photoshop och Internet Explorer är ju samma typ av programvara. :OO

Varför inte bara göra om filen till RGB?

UlfTMedlem sedan maj 20016 050 inlägg

Pröva att göra om den till RGB. Det är ju trots allt det som är vanligast för bilder på datorn.

Jag kan göra om bilderna, jag bara undrar om nån visste varför.

Den bifogade bilden var RGB men jag gjorde om den till CMYK för att ha som referens.

yohpops skrev:

Jag kan göra om bilderna, jag bara undrar om nån visste varför.

Bildskärmar och tryck kör med helt olika färgsystem. På en bildskärm använder man additiv färgblandning, där färgerna rött, grönt och blått, adderas till varandra. Carl Bildts berömda rödgröna röra, blir faktiskt gul i det systemet. Alla tre färgerna tillsammans, ger vitt.

I tryckprocesser däremot, kör man med en subtraktiv färgblandning, med färgerna cyan, magenta, gul och svart (tror jag, brukar betecknas som K, och är svart på min skrivare). Att den är subtraktiv, innebär att färgerna "dämpar" varandra. Alla färger tillsammans, ger svart.

När Photoshop visar en CMYK-bild på skärmen, gör den om bilden till RGB innan den kommer till skärmen, därför att skärmen kan inte visa CMYK.

aha.

Varför kan inte Internet Explorer göra detsamma?

PhorpherMedlem sedan feb. 20002 059 inlägg

Därför det inte finns någon större anledning att visa CMYK-bilder i en webläsare som används på en skärm som använder RGB...... :OO

Men alternativet borde finnas.

Det är betydligt enklare för dig att konvertera bilden till RGB, än för MS att programmera IE till att konvertera bilden on fly. Anledningen till att finessen finns i photoshop, är att det är ett professionellt verktyg som används bland annat för trycksaker. Ingen använder IE till sådant. Alltså ingen sådan finess i IE.

Genererad på 363 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb