webForumDet fria alternativet

Problem med utgående mejl i Outlook Express

19 svar · 1 392 visningar · startad av lennon

lennonMedlem sedan okt. 200075 inlägg

Hej.

Har använt Outlook Express länge för att skicka mejl och det har alltid fungerat bra. För ett tag sen då var jag inne och grejade bland mina mejl-konton i Outlook så tog jag bort alla Katalogtjänster som fanns där eftersom jag inte trodde de användes till något. Sen dess har jag inte kunnat skicka mejl, fast det går alldeles utmärkt att ta emot. Har det här något med Katalogtjänsterna att göra, och isåfall, hur får jag tillbaka dom?

Tack på förhand!

DrydenMedlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Det är inte så att din ISP har blockat alla andra SMTP-servrar än deras egna? Vad har du för ISP och vad har du för SMTP-server?

Jag har inte mejladressen via min ISP utan via mitt webhotell 99kronor.com där jag har min hemsida asfresh.com. Min SMTP är mail.asfresh.com

dhoMedlem sedan aug. 20022 027 inlägg

Då kan, som Dryden påpekar, problemet ligga i att din ISP har blockerat alla andra SMTP-servrar än deras egna. Pröva att använda den SMTP-server du får tillgång till via din ISP istället.

JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg

exempelvis smtprelay1.telia.com för telia.

Min ISP är Spray ADSL men jag kan varken på deras hemsida eller i de papprena jag fick när jag startade upp det, hitta vad de har för SMTP-server. Någon här som vet?

K@llenMedlem sedan mars 20032 667 inlägg

En googling fann detta:
http://www.crystone.se/news.asp?id=JNLQLRR8

Skrev in smtp.spray.se som SMTP men det fungerar ändå inte. När jag försöker skicka ett mejl kommer följande felmeddelande upp.

Det gick inte att skicka meddelandet på grund av att servern inte godkände en av mottagaradresserna. E-postadressen som inte godkändes är paranoia2004@hotmail.com. Ämne 'hej på dej', Konto: 'Min mejl', Server: 'smtp.spray.se', Protokoll: SMTP, Serversvar: '553 <max@asfresh.com>: Sender address rejected: not logged in', Port: 25, Secure (SSL): Nej, Serverfel: 553, Felnummer: 0x800CCC79

Vad är det som är fel?

Det kan inte ha något att göra med "Katalogtjänster" som jag råkade ta bort under Verktyg --> Konton ?

SpaceDumpMedlem sedan apr. 200035 inlägg

Klicka i rutan 'Servern kräver inloggning för skickande av e-post' eller vad den nu heter.
Du finner den under 'Server'-fliken under inställningarna för mailboxen.

//Anders

SpaceDump:
han har nog inte nån inloggning till ISPns SMTP relay server, bara Bostream som vill man ska logga in med kontouppgifterna. Ifs kan du försöka med det.

Lennon:
Lämna katalogtjänsterna utanför det här ;) (Läs: Dom har inget med det här att göra)

SpaceDumps tips funkade inte :(

Hittade det här på Sprays hemsida, om att synkronisera en Spray-mejl med Outlook Express:
http://mail.spray.se/Europe/Bin/Mail/Features/Webdav/helpWebdav.jsp?s=OutlookExp&c=1

Men det verkar skumt. Tror ni att det är den programvaran jag måste använda för att få igång SMTP?

BrantisMedlem sedan dec. 20011 978 inlägg

Ska du använda Sprays SMTP-server så måste du använda den e-postadress du har hos dem.
Just den grejen fick mig att avstå från att beställa abonnemang där.

Jaha, men det verkar ganska skumt eftersom min vanliga SMTP har fungerat utmärkt tidigare. Är det nyligen som Spray spärrade alla SMTP-servrar förutom deras egna?

Jag kan inte säga något direkt datum men det borde väl vara någon månad sedan.
Det jag skrev tidigare har däremot gällt längre.

Okej, är det någon som vet ifall det finns andra ISP:er än Spray ADSL som blockerar alla SMTP-servrar förutom sina egna? Funderar starkt på att byta ISP.

Dom flesta gör det, kollar du listan däruppe ser du vilka.

Okej, jag får omformulera frågan ;) Finns det några andra ISP:er där det enda sättet att få använda deras SMTP-server är att ha en mejl hos dom?

Jag känner inte till några fler.
Det bästa är givetvis att fråga innan du beställer något.

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)