Jag tycker faktiskt att eldräven känns lite snabbare! Kan vara inbillning men. ;)
Mozilla Firefox - Tips & Trix
64 svar · 4 622 visningar · startad av Del Pero · sida 3 av 4
caze skrev:
Jag tycker faktiskt att eldräven känns lite snabbare! Kan vara inbillning men. ;)
Jag tror jag inbillar mig också. :e
Det tycks funka olika bra för olika människor. Jag har fått det lite snabbare, andra menar att det påverkar mycket, och stackars Dryden verkar inte blivit påverkad alls ;)
Det man gör är att dra igång HTTP pipelining och tweaka det lite. Lite googlande hittade även detta:
http://www.tweakfactor.com/articles/tweaks/firefoxtweak/1.html
På sidan 4 kan vi se att nglayout.initialpaint.delay bestämmer strategin för renderingen av sidan.
Jag är på jakt efter lite kod till att göra en mouste gesture kan stänga en tab, det ända jag kan stänga nu är ett fönster eller ett helt dokument.
Riktigt bra tråd. Nu har jag också gjort en extreme makover. Va mycket plats det finns att visa websidan på :e
Pipelining har jag använt från början så jag vet inte ifall det är någon skillnad. Men jag tycker i alla fall att firefox är snabbare än alla andra browsers jag har provat.
Nu kände jag lite hur FF kändes snabbare, vet inte riktigt vad det kan tänkas bero på. Jag inbillar mig säkert jag också nu då. :e
Varför måste man hitta denna trdå nu för? Just när jag tänkte börja rita roliga diagram och plugga inför provet nästa vecka.
Hallå!
Jag är en nyligen övergången användare (hade Opera förut) och har lite frågor.
Jag lade ner opera för det tog så lång tid att starta (man har blivit kräsen på senare dar) och för att det var för mycket plotter. En massa onödiga funktioner alltså. Jag trivs med FireFox bra men det är några väldigt irriterande saker jag upplever.
1. När jag öppnar en länk i en ny flix om vill tabba tillbaks till föregående så går den till första fliken direkt. Jag vill komma till fliken som jag var på innan.
2. I opera kunde man söka i adressfältet genom att skriva tex "g en fin sida" så kom man direkt till googles sökresultat. Går inte det i FireFox?
3. Jag har stött på en massa sidor som ser helt totaltkonstiga ut i FF. Är det vanligt att sidor konstrar sig i FF eller har jag bara otur? (Varför använder inte alla samma "decoder"? X( )
4. Kan man inte få den att komma ihåg vilka sidor man hade öppet när man stängde läsaren?
oskob skrev:
1. När jag öppnar en länk i en ny flix om vill tabba tillbaks till föregående så går den till första fliken direkt. Jag vill komma till fliken som jag var på innan.
Du kan växla mellan tabbar antingen via tangentbordets CTRL+Tab eller CTRL+Skift+Tab, beroende på om du vill växla framåt eller bakåt bland dina FF-tabbar.
oskob skrev:
2. I opera kunde man söka i adressfältet genom att skriva tex "g en fin sida" så kom man direkt till googles sökresultat. Går inte det i FireFox?
Testat det inbyggda sökfältet? Annars kan nog Smart keywords vara det du söker.
oskob skrev:
3. Jag har stött på en massa sidor som ser helt totaltkonstiga ut i FF. Är det vanligt att sidor konstrar sig i FF eller har jag bara otur? (Varför använder inte alla samma "decoder"?
Exempel på sidor?
Dryden:
1. Ja jag kan växla men jag vill att den sorterar tabbarna efter de jag senast hade uppe.
Om jag tex har uppe 20 tabbar och är någonstans i mitten och surfar och klickar på en länk som öppnar en ny flik. Nu vill jag tillbaks till sidan jag nyss var på men om jag trycker Ctrl + Tab så kommer jag till tab #1 efter som den nya tabben lägger sig sist och jag måste då tabba igenom alla sidor för att komma till den jag var på.
2. Ska testa genast!
3. Ja du ett konstigt forum tex hehe. Du måste logga in för att du ska se knaset. Loggan (som är en bred bild) lägger sig till vänster om själva innehållet och sidan blir irriterande bred och ihopklämmd. Den sidan klarar jag mig iofs utan. Undrade bara om det var så över lag.
1. Det var kräset värre. ;) Har tyvärr ingen lösning på det.
2. ...som fungerar ypperligt! Lägg till exempelvis Eniro.se eller hitta.se så kan du söka på personer/telefonnummer direkt i adressfältet.
3. Nja, inte överlag vad jag har märkt men visst finns det sidor som lämnar allt annat än IE åt sidan, exempelvis SAS. Själv sitter jag med ett publiceringsverktyg som är utvecklat i någon MS-miljö (som jag förståt det hela), där jag måste använda IE för att kunna redigera sidorna. Sidorna ska också se vettiga ut i IE då såklart. Faktum är dock att det ser riktigt illa ut i IE (felaktiga tabellbredder bland annat) medan FF visar sidorna så gott som perfekt. Så, idag fick jag ägna hela arbetstagen åt att reparera sidorna <div>erse ;) kod-fixar som löste problemen i IE. :OO
Ja! Smart Keywords var kanon!
Nej vad fasen!
Jag hittade en extention för att spara sessionen där man slutar och så hittade jag en pryl som fixade det där med tabbarna men den funkade inte med 1.0 :(
Nu är jag ledsen
http://newlinks.blogspot.com/2005/02/get-firefox-ribbon.html
Oh yeah.
En sån ska jag ha på min sida...
Vet inte om det är någon extension jag installerat, men när jag markerar ett ord och drar det (lite åt sidan), söker den på det ordet genom sökmotorn man ställt in (där uppe till höger)..
Om jag drar en länk lite åt sidan öppnas den i en ny tabb..
dotar skrev:
Vet inte om det är någon extension jag installerat, men när jag markerar ett ord och drar det (lite åt sidan), söker den på det ordet genom sökmotorn man ställt in (där uppe till höger)..
Om jag drar en länk lite åt sidan öppnas den i en ny tabb..
Då är det gissningvis någon mouse-gesture du har installerat.
oskob » Det finns ingen intern sorteringsordning mellan tabbar förutom den fysiska placeringen. Däremot kan du gå direkt till någon av de nio första tabbarna genom att trycka Ctrl-1, Ctrl-2, etc. (Funkar dock ej i vanliga Mozilla.)
Okej jag får försöka överleva utan :P
Hittade en annan grej nu...
När jag shiftklickar på en länk som är iställd att öppna nytt fönster så får jag ett nytt firefoxfönster. Ibland vet man inte riktigt om länken kommer öppna ett nytt fönster så jag brukar alltid ta ner shift för säkerhets skull. Kan man fixa så att den aldrig öppnar nya fönster utan endast tabbar eller kan man kanske ända i snabbkommandona och ändra funktionen för shift? Hittar inte var man ändrar :(
ahaaa! jag hittade en lösning på tabbarna! (så att de tabbas i "rätt" ordning)
Hoppa mellan tabbar
Om man t.ex. har 5 tabbar öppna kan man smidigt hoppa mellan dem genom CTRL + valfri siffra. (dvs CTRL + 3 öppnar tabb nummer 3.)