webForumDet fria alternativet

Schemamall för arbetstider i excel?

5 svar · 14 514 visningar · startad av Marqs

MarqsMedlem sedan apr. 20044 inlägg

Hej!
Är det någon som har en mall för excel där man kan skriva in sina arbetstider och få uträknat hur många timmar man arbetar i veckan. Helst ska mallen automatiskt kunna räkna med en halvtimmes lunch om man arbetar 5 timmar eller mer.
Jag skulle vara tacksam om någon kunde hjälpa mig med detta!

Ha en bra dag!

/Marqs

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Hej och välkommen till webForum till att börja med.

Om du helt enkelt formaterar dina celler så att de räknar i tid så har du det där mer eller mindre automagiskt redan från början.
Vad du behöver fixa själv är enbart det där med att dra ifrån en halvtimma om värdet i cellen där du får ditt dagsresultat är 5 eller mer. Det gör du med en om-formel.

Tack för tipset, men jag får inte till någon OM-formel. Jag är inte så duktig på Excel. Jag har lyckats med att formatera cellerna att visa tid och så har jag en cell där den räknar ut antalet arbetade timmar. Det var ju inte så svårt, när jag väl visste vad jag skulle göra.
Men den där OM-formeln fattar jag inget av. Logisk test, sant och falskt? Jag förstår inte alls vad jag ska skriva där.

Har du något exempel som jag kan utgå ifrån? Hur ska jag skriva för att få den att dra bort en halvtimme om man jobbar 5,5 timmar eller mer?
A1=starttid
B1=sluttid
C1=antalet arbetade timmar
D1=här skulle jag vilja se antalet arbetade timmar med lunchen avdragen.

Sedan är det väl bara att summera ihop D-kolumnen för att få antalet arbetade timmar per vecka, eller?

Tack för hjälpen!

/Marqs

Hmm...måste man göra något speciellt för att få Autosumma att addera tid? Så här ser det ut i excel, det är arbetad tid som jag vill ha summerad:

Måndag 09:30
Tisdag 07:30
Onsdag 08:30
Torsdag 08:00
Fredag 07:00

Summa 16:30 <-- Nog för att jag är dålig på matte, men inte fasen stämmer det här. :o)
Hur får datorn det till 16:30? Det borde ju bli 40:30, eller?

/Marqs

SöderlundMedlem sedan juli 20031 505 inlägg

Cellen är felformaterad.
Markera cellen och tryck Ctrl+1, välj Anpassat i Kategori, leta rätt på [t]:mm eller skriv in [t]:mm i rutan Typ. :)

Tackar! Nu blir det rätt siffror.
Det här är ju ett as-bra forum!
Tack för all hjälp!

/Marqs

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)