wborgMedlem sedan dec. 2003209 inlägg Hej, sitter och försöker knåpa ihop en formel för att automatiskt fylla i placeringar i en tävling med hjälp av en annan kolumns värden men lyckas inte få ihop det.
Exempel:
Typvärde | Placering <-- (Kolumnerna)
-1 | 2
10 | 1
-7 | 3 (i snitt brukar det vara 30 deltagare)
dvs att högst positivt(+) värde får placering 1
det näst högsta får placering 2 osv osv.
Går detta att överhuvud taget att fixa med hjälp av en formel och i så fall hur?
/Stefan
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg Kan du inte bara sortera efter den kolumnen då? Det borde vara enklare tycker jag men jag kanske missförstår dig.
wborgMedlem sedan dec. 2003209 inlägg Du har på sätt å vis helt rätt i att det går att sortera efter den kolumnen men eftersom jag har en ganska stor arbetsbok med flera blad (2 blad för varje tävling 1 för resultatinmatning och 1 för handicap uträkning) så har jag sorterat alla tävlingar i bokstavsordning på spelarens förnamn och till sist har jag ett blad med en tabell längst bak i boken.
I tabellen så hämtar jag värdet från kolumnen poäng i varje tävling för att sedan få ut summan av dom 12 bästa tävlingarna för varje spelare.
Problemet ligger i att jag inte kan sortera varje enskild tävling utan att det blir fel i tabellen eftersom den hämtar poängen från en specifik cell och inte från en cell på den rad där den spelarens namn är efter en sortering. Hoppas detta förklarade det hela lite bättre.
Det finns säkert bättre sätt att göra detta på men jag kan inte excel speciellt bra och skapade denna bok för att förenkla sekritariatsarbetet lite vid klubbens klubbtävlingar.
Här är en länk till boken om någon vill kika på den (zip).
/Stefan