webForumDet fria alternativet

Frågor om wordmall

8 svar · 858 visningar · startad av zlakker

zlakkerMedlem sedan apr. 2001228 inlägg

Jag ska skapa en wordmall och har lite problem.

Längst upp ska det finnas en logga, en rubrik och en tabell med ifyllningsbara rutor. Under den ska det vara ett textfält.

Jag undrar följande:
1. Hur får man allt utom textfältet att följa med till nästa sida. Om man lägger allt i sidhuvet kommer det att bli gråmarkeras.

2. I tabellen ska det finnas en ruta där det står antal sidor, tex 1(2). Alltså sida 1 av 2. Finns det någon funktion för det?

Tack på förhand!

GrodanBollMedlem sedan sep. 2001789 inlägg

1. Du får ha ett annat sidhuvud på resterande sidor.
"Arkiv" -> "Utskriftsformat" -> Fliken "Layout" -> Chkboxen "Annorlunda förstasida"

2. "Infoga" -> "Autotext". T.ex. "Sidan X av Y"

Tack för svaret.
Det funkade bra med antalsidor-funktionen.

Mitt problem är fortfarande:
Jag vill att man ska kunna tabba sig genom de olika tabellerna, men om man lägger dem i sidhuvet går det inte att lägga in textrutor som är ifyllningsbara. Finns det något annat sätt ?
Tex om man kan välja att en tabell ska finnas med på alla sidor

Du får trixa lite med VBA och formulär.
Titta lite hur de har gjort under länken nedan.
http://www.fontstuff.com/vba/vbatut09a.htm

Tack för den sidan. Det fanns mycket bra info där.

Tyvärr lyckas jag inte hitta lösningen på mitt problem. Jag vill att man ska kunna tabbas sig till de olika fälten + att de ska finnas på båda sidor, så som det gör när man lägger det i sidhuvet.

Det tror jag inte man kan göra i sidhuvudet.
Du kan kanske lägga textmassor på de olika sidorna genom VBA-kod?

Nu vet jag inte vad det är för text eller hur mallen ska användas men man brukar lösa sådana här problem genom att poppa upp ett formulär där man skriver in de saker man behöver, sedan lägger man in värdena i själva Wordfilen m.h.a. VBA och bokmärken.

Mallen är till ett företag.
Det enda de säger är att de vill ha följande.
Överst ska de ha saker som:
Handläggare, referens, telefonnummer osv. Detta ska inte stå fast utan man ska kunna ändra det.
Visst går det att göra det med inmatning av dessa rutor när man startar, men vad händer om man vill ändra? Dokumentet ska vara låst så man inte råkar ändra något. Måste man då starta om mallen från början om man råkar skriva fel. Jag vet heller inte vad som är standard, brukar sådant som referens, telefonnummer mm följa med till nästa sida? Givetvis det som står i sidfoten, dvs företagsnamn och webbadress mm som man inte ändrar. Förstår du mitt problem ?

Det du gör är att lägga bokmärken på de ställen (sidhuvud eller i själva brödtexten kvittar).
Dessa bokmärken fyller du med värden från ett uppoppande formulär där användarna fyller i sina uppgifter.
Hur du gör detta står i länken jag gav dig innan.

Sen kan du välja att koppla ett makro till en knapp som poppar upp formuläret igen så att användarna kan ändra.

Vil du låsa dokumentet efter det att användarna har lagt in all text de ska så är det bäst att skriva ut till PDF.
Om du menar att du vill låsa texten i själva dokumentet under tiden användaren är i dokumentet, så tror jag inte det är en bra idé. Tänk om användaren skriver fel och vill ändra sin uppgifter?

Råder dig att läsa igenom texten från länken. :)

Du ska ha tusen tack för att du tog dig tid med mig :)
Gör som du skrev i sista nu.
Får övertyga dem att skippa tabbandet och istället skriva in det när de startar. För det verkar ju inte finnas något annat sätt.
Tack tack

Genererad på 513 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb