webForumDet fria alternativet

Enhetsbeteckning

Nätverk

6 svar · 406 visningar · startad av Steam

Medlem sedan juli 2003169 inlägg
Frågan#1

Vilket kommando ska man använda för att ange enhetsbeteckning på mappen man delar ut i nätverket, någon som vet?

Lite smidigare än att alltid behöva köra //ip-nummer (el. dator1)

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Hur menar du nu?

Medlem sedan jan. 2003252 inlägg

Du delar ut en mapp pa dator 1. Sedan fran dator 2 sa högerklickar du pa denna mappen och väljer "Lägg till nätverksenhet" eller nagot i den stilen. Kryssa i rutan "atersanslut vid inloggning" sa kommer du alltid att ha den mappen som K: (eller X: eller vad du nu väljer när du mappen den).

Känning>> Det förutsätter ju att man har glömt att dela ut mappen dolt och det är inget man vill glömma direkt.

Medlem sedan jan. 2004527 inlägg

Alltså du anger ingen enhetsbeteckning på den dator där du delat ut mappen, det väljer varje anslutande dator själv, vad den vill kalla den, kan du ens ansluta utan att ge den en enhetsbeteckning?
Svårt att komma ifrån att behöva ange sökväg till mappen från anslutande datorn. =)

Medlem sedan juli 2003169 inlägg

Nej men jag vet hur man lägger in enhetsbeteckningen på en utdelad mapp. Vad jag menar är hur ser ett dos kommando ut för att göra precis samma sak som Känning har beskrivit.

Jag har för mig att jag har gjort det för ett bra tag sen men jag kommer inte på det nu.

net use F: \\Datornamn\Resursnamn /persistent:No

Om du vill att enheten skall vara kvar vid nästa inloggning så byter du ut No mot Yes

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)