webForumDet fria alternativet

WLAN och MAC-adress

Nätverk

9 svar · 550 visningar · startad av bloSSA

Medlem sedan sep. 2000116 inlägg
Frågan#1

Jag har en WLAN-nätverksenhet som har en MAC-adress. Det enda jag kan ställa in är vilket SSID den ska tilhöra och ett alias-namn.
Nu vill jag kunna använda denna som gateway och skulle vilja ha en IP-adress kopplad till den. Kan det vara så att det finns en IP-adress kopplad till den fast den är dold? Hur kan jag isf få reda på den?
Eller kan man på något vis konfigurera en gateway med hjälp av MAC-adressen och skita i IP-adressen?

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Vad är det fär WLAN-nätverksenhet?

Om det är en accesspunkt så kan du inte använda den som gateway, den måste ha router funktion för att agera gateway. Iofs så kan den ha en ip-adress men då endast för att managera den.

Jepp, det är en accesspunkt! Då jag vet att det egentligen inte ska gå att använda den som gateway så ville jag inte skriva vad det var.
IP-adressen i den ligger på LAN-sidan, vilken har en annan MAC-adress är WLAN-sidan.
Är det så att WLAN-sidan inte behöver någon IP-adress öht? Hur, funkar det egentligen, söker min dator som har ex. SSID='abc' genom alla enheter inom samma SSID för att 'hitta en väg ut'? Jag behöver ju inte konfigurera accesspunkten för att det ska fungera, och om jag vill så kan jag ansluta genom ett modem på en annan dator inom samma SSID.

I en accesspunkt används inte ip-adressen för trafiken igenom, ip-adressen används bara när man vill managera accesspunkten

wlan-sidans mac-adress syns/används inte om man inte går mot access-punktens ip-adress.

Den för trafik som går igenom den så används inte ip-adressen eller mac-adressen (möjligt den används i radiotrafiken, men den trafiken ser aldrig datorerna).

Ok. Verkar som att jag får hutta ut accesspunkten och skaffa en router iaf då. Lite synd, för 'gratis är gott'... :-)

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Kasta den på mig isf...

Vid närmare eftertanke så blir den nog kvar ett tag... Har upptäckt att den kör linux så jag ska kika lite på det. Sen när ja e färdig (och antagligen sabbat den. hehe) så kanske du kan få den.

Nyfiken fråga: Vad är det för access punkt som kör Linux?

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Ericssons tex. :)

Det e en Linksys WAP54g som jag har.

252 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)