Dator 1 är kopplad till internet och har två nätverks kort. OS på den är Windows XP.
Dator 2 kör Windows server 2003 och från den vill jag nå dator 1 och komma ut på nätet. Problemet är att jag inte ens når burken 1 eller viceversa. Pingar jag localhost i varje dator så fungerar allt men vill jag pinga dator 2 från dator 1 så händer inget, det blir connection timeout.
Skriver jag in samma ip nummer på dator 1 och dator 2 så går det inte. Med andra ord så har datorerna kontakt med varandra så långt. Det är bara det att jag inte hittar de i mitt respektive nätverk.
Jag har tagit bort konfigurationer på Windows 2003 server så som Active Directory, DNS server, DHCP server för att man är tvungen att använda domännätverk om man ska ha dessa och då fungerar såklart inte hemnätverk. Det är vad jag läste på Microsoft hemsida att domännätverk orsakar att det inte går att använda hemnätverk om detta är igång.
Jag vet inte om det är dumt att ha Windows server 2003 som andra datorn i nätverket men jag vill gärna ha det så om det går.
Alla förslag är välkomna då jag blir tokig på det här. Suttit hela natten utan att lyckas lösa problemet.
Nej det går tyvärr inte. Jag har gjort som det står ovan. Skall testa att starta om datorerna om det gör nån skillnad.
Problemet är också att jag inte når datorerna lokalt heller. Skulle jag få igång lokalt nätverk skulle jag vara glad sen det med internet skulle ju vara andra steg i mitt problemlösande.
Jag har fått nu datorerna i nätverk men internet fungerar inte.
Problemet var att jag hade File sharing ikryssad på båda anslutningarna. Tar man bort den från internet anslutningen så fungerar nätverk mellan dator 1 och dator 2 men däremot har jag problem nu att få igång internet.
Finns det nåt program som man kan installera som hjälp på traven eller nåt?
Har du bockat för att du vill dela din anslutning på kortet som har Internetanslutningen då?
Hur ser inställningarna ut på dator 2 om du gör en ipconfig /all på den?
Japp, jag har bockat för att jag vill dela internet anslutningen på kortet som har internet anslutning och bockat av File and Printer Sharing for Microsot Network.
På andra kortet så blir kortet tilldelad automatiskt adressen: 192.168.0.1
På dator 2 gör jag inga ändringar på kortet förutom att jag har konfigurerat nätverket för hem- och kontorsnätverk att datorn ansluter genom en annan dator i nätverket för att nå internet.
När jag skriver ipconfig på dator 2 får jag följande info:
DNS-suffix: mshome.net /lite konstift att man får denna eller?
IP-adress: 192.168.0.123
DHCP-server: 192.168.0.1
DNS-server: 192.168.0.1 /samma som dhcp
Det går att pinga båda kort på datorn 1 från dator 2 så kommunikationen mellan dem fungerar som det ska.
Undrar om skolans nätverk inte tillåter att man delar på anslutningar hemma för att jag använder skolans bredband?
Jag har fixat så det fungerar nu. Brandväggen som jag hade avinstallerade jag helt enkelt och testade ifall internet skulle funka då och woops få funkade det.
Det märkliga är att jag har stoppat den, och tagit bort den från autostart när jag startar om dator och försökt att konfigurera den på ett o annat sätt men utan att lyckas. Nu kör jag med ett annat brandvägg som är mer konfigurerbar och internet funkar som det ska.
Tack SirPeter och tack Peer!
257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2