webForumDet fria alternativet

Koppla Router och Switch

Nätverk

26 svar · 1 262 visningar · startad av Nickemannen

Medlem sedan aug. 20003 575 inlägg
Frågan#1

Går det på något sätt att koppla en router och en switch ??

Medlem sedan aug. 20022 027 inlägg

Att koppla en switch till en router?

Visst går det, lättast är att du konfiguerar routern till att dela ut ip-nummer till de datorer som är anslutna via switchen.

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Nickemannen skrev:

Går det på något sätt att koppla en router och en switch ??

Javisst, en kabel i varje så har du kopplat dem. ;)
Om du utvecklar din fråga lite mer så får du säkert ett bättre svar. :)

Jag har en netgear router. Jag vill koppla en kabel mellan routern och switchen.

Jag kan inte använda uplinken på routern för den är upptagen med en internet lina.

Switchen kan jag använda uplinken på.

Routern har 4 st utag för nätverkskablar.. jag vill med hjälp av switchen öka detta.

Då är det bara att koppla en rak kabel mellan en av portarna på routern till uplink-porten på switchen.

Okej, så det är allt ??

Då får dom som sitter på switchen olika 192.168.0.*** ??

Jupp

Medlem sedan jan. 2004527 inlägg

Man vill ha en korsad mellan routern och svirren, även om många svirrar och routrar kör auto Mdi/Mdi-X och kan korsa uttagen om dom vill :p

En uplinkport korsar kabeln.

Nänänä, ingen standard att uplinkportar gör det väl

Om en port inte korsar så är det en vanlig port, korsar den så är det en uplink och inte en vanlig port. :stud

Nänänä SirPeter, det där stämmer inte riktigt, en port kan konfigureras som en uplinkport eller som en "vanlig" port, det är inte på alla switchar eller routrar som det finns en port som alltid är uplink, det har min mamma sagt

:p

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

niklasw, varför tar du inte bara och drar något gamlat över dig.

niklasw skrev:

Nänänä SirPeter, det där stämmer inte riktigt, en port kan konfigureras som en uplinkport eller som en "vanlig" port, det är inte på alla switchar eller routrar som det finns en port som alltid är uplink

Det är ingen som har påstått att det alltid finns det heller, läs om läs rätt. Däremot, om det finns en uplink så korsar den. *Punkt*

Detta påstod du: En uplinkport korsar kabeln.

En uplinkport måste ju per definition vara en port som används som uplinkport, inte bara dom där det står WAN eller Uplink kan man ju tycka...

Det är inte alla som använder sig av små D-Link routrar el. dyl.

Står det Uplink vid en port så korsar den inkommande kabel oavsett vad det är för märke på switchen.
Om det är en vanlig port som används som uplink så står det heller inte ordet Uplink vid den och således korsar den heller inte en inkommande kabel, då får man använda en korsad kabel.
Så är det på riktiga switchar ja men då står det heller inte något om Uplink vid dessa portar eftersom det är vanliga portar.

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Lyssna på SirPeter!

niklasw skrev:

Detta påstod du: En uplinkport korsar kabeln.

Stämmer bra.

En upplink port "korsar" kablarna så att man kan använda en vanlig rak kabel när man kopplar ihop 2 switchar.

Finns ingen uplinkport så måste man använda en korsad kabel om inte switchen har funktionen så att den själv känner av om den behöver "korsa" kablarna eller inte.

niklasw skrev:

En uplinkport måste ju per definition vara en port som används som uplinkport, inte bara dom där det står WAN eller Uplink kan man ju tycka...

En uplinkport är en uplinkport som är en .....

Man kan även koppla in en dator i upplinkporten men då måste man använda en korsadkabel. :)

niklasw skrev:

Det är inte alla som använder sig av små D-Link routrar el. dyl.

Det är nästan bara små hemma switchar som har specifika upplinkportar, tar man ex. cisco's så har dom inga utan det förutsätt att man vet vad man gör och använder rätt kablar.

Gunnar skrev

Det är nästan bara små hemma switchar som har specifika upplinkportar, tar man ex. cisco's så har dom inga utan det förutsätt att man vet vad man gör och använder rätt kablar.

Prexis vad jag sa ju. Eftersom uplinkportar på små hemmaroutrar ofta känner av MDI/MDIX automatiskt så behöver man inte ha en korsad för att köra med en dator i uplinkporten på de flesta märken, folk vänder sina routrar fel hela tiden i det MAN jag administrerar, vilket får till följd att för den personen funkar det jättebra, men de andra i samma VLAN/broadcastdomän får 192.168 adresser från den privatpersonens burk, och får därmed ingen från sin ISP, och kan inte surfa. = Drygt med folk som har routrar/brandväggar som kanske inte alltid riktigt behöver en.

=)

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

niklasw skrev:

Prexis vad jag sa ju. Eftersom uplinkportar på små hemmaroutrar ofta känner av MDI/MDIX automatiskt så behöver man inte ha en korsad för att köra med en dator i uplinkporten på de flesta märken, folk vänder sina routrar fel hela tiden i det MAN jag administrerar, vilket får till följd att för den personen funkar det jättebra, men de andra i samma VLAN/broadcastdomän får 192.168 adresser från den privatpersonens burk, och får därmed ingen från sin ISP, och kan inte surfa. = Drygt med folk som har routrar/brandväggar som kanske inte alltid riktigt behöver en.
=)

Den DI604 som jag sitter och tittar på har ingen port märkt uplink utan det finns 1 som är märkt WAN och 4 som är märkta 1,2,3 och 4.

Följer man det enkla diagram som följer med så kan man inte göra fel.

Kopplar man då in kabeln från ISP'n på LAN sidan och en kabel på WAN kontakten som kommer det inte att fungera, en "bredbandsrouter" typ DI604 spärrar all trafik från WAN till LAN "as default".

Däremot om man stänger av DHCP-servern i DI604 och kopplar in datorerna och ISP på LAN sidan så fungerar det utmärkt eftersom då utnyttjas endast switch funktion.

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)