Har skaffat adsl och vad jag förstår så måste routern/modemet kopplas till första telefonjacket.
Då kommer frågan...
Hur tar man reda på vilket som är första jacket? Har ju en hel drös med jack utplacerade på 3 våningar!
Om du pratar i en telefon t ex. med din mamma och så kommer en familjemedlem och lyfter på en annan lur i en annan del av huset. Om du då inte kan höra din mamma och hon istället kan fortsätta prata med den som lyfte på den andra luren, då är den andra luren i ett läge att den bryter din lur. Om du däremot sitter och pratar med din mamma i en telefon och alla andra lurar lyfts av och du fortfarande kan prata med din mamma så sitter du och pratar i en telefon som sitter i huvudjacket. ;)
Gör ett test så ser du hur det ligger till iaf. Be någon lyssna i en lur medans du rusar runt och lyfter lur efter lur. Alternativt så sitter du själv i lugn och ro och lyssnar och skickar runt någon lättlurad person. ;)
Enligt lag måste väl alla jack bryta varandra annars räknas det som avlyssning?
När vi skaffade adsl där hemma kollade vi på nån ritning och där stod det att huvudjacket låg i köket på nedervåningen, som tur var testade vi allting innan vi drog alla sladdar genom huset till datorn och då upptäckte vi att huvudjacket låg i mina föräldras sovrum på andra våningen.
Om jag inte missminner mig så brukar det vara så att första jacket är det närmast propskåpet... har det iallfall varit i de hus o så jag varit och hållit på med det.
http://www.susning.nu/Telefonjack
EU-standarden är att man paralellkopplar 1 och 2 till nästa jack, istället för att nyttja uttag 3 och 4 - enligt skissen.
Jag vet inte hur jag fick det att funka till slut, men när jag testade runt hittade jag minsta fyra förstajack. :p
Mitt hus är så sjukt kopplat så man blir mörkrädd...