Hej, jag har en dator med ett trådlöst nätverk.
Igår fungerade den utmärkt en stund med det trådlösa.
Men idag så tar den 255.255.0.0
Som nätmask och ip numret blir ju 169 någonting
Även om jag hittar det trådlösa nätverket och kan trycka anslut.
Så säger den att allt är bra. Men den får fel nätmask och ip nummer..
Och då fungerar ju den såklart inte med internet. Eller dom andra datorerna i nätverket.. Loggen i routern säger inget om att den datorn försökt ansluta
Hmm, det kanske ligger något i det du säger där. Jag undrar hur många routern är inställd på.
Just nu sitter jag inte där men är det någon som vet standarden på en D-Link 714+ ??
Så kan jag kika det imorgon.
Jag minns iallfall att den hade en ratio med ip-utdelning mellan 100-200 Fast det kanske bara var att den skulle dela ut något ip-nummer mellan dom talen och inte hur många datorer som får vara med.
Det är inte så att du har lagt in vilka macadresser som skall kunna kontakta accesspunkten och missat den datorn då?
Jo, det har jag gjort. Men jag har också lagt till den mac adressen.
Och för säkerhets skull så testade jag att stänga av detta filtret. Men det ville inte fungera då heller.
Men god morgon alla Sysadmins och CO... Det är en trevlig Måndag det här :OO
Ip nummer 169.254.0.1 till 169.254.255.254 är reserverat för Automatic Private IP Addressing (APIPA).
Mitt antagande är således att du kör Win XP och att din klient inte hittar någon DHCP server. I XP kan du få klienten att leta efter ett annat nät om det första inte hittas. Detta är väldigt användbart om du tex har en bärbar dator och flyttar den mellan ditt "jobb LAN" och ditt "hemma LAN". [Oj vad länge jag väntat på denna funktion!!!]
Windows XP använder default (har jag för mig) APIPA, dvs IPnät 169.254.0.1 med subnätmask 255.255.0.0 om inte något annat nät hittas/är konfigurerat.
Har för mig att det finns ett dokument som beskriver detta. Letar...... och hittar:
Mitt antagande är således att du kör Win XP och att din klient inte hittar någon DHCP server.
Ja det konstaterade mlundbom redan i sitt första inlägg. :OO
mattiasnordin skrev:
Se "To set up automatic wireless network configuration". Känns som att det kan vara ditt problem.
Eller så kan man, med tanke på att han har en dhcp-server, låta det skötas per automatik som det är default så slipper han sitta och ställa in allt manuellt för att få det att fungera.
Det står i loggen att ett unautherized ip tried to connect 81.någonting. :S.
Det knepiga är att datorn säger att den är ansluten till det trådlösa nätet och den visar länk kvaliten och styrkan. Men den får inget ip och kan inte komminucera med routern om jag inte ställer in allt manuellt.
MEN då fungerar bara nätverket men inte internetet som är inkopplat.. Om vi nu säger att jag inte löser det där med automatisk utdelning av IP hur får jag internet att fungera på den ?