webForumDet fria alternativet

Hastigheten?

Nätverk

5 svar · 249 visningar · startad av freddssite

Medlem sedan maj 2001123 inlägg
Frågan#1

Jag undrar varför jag inte får lika bra hastig med min switch från bredbandsbolaget som när jag kör med en korsad kabel i mitt nätverk!

När jag kör över dc blir hastigheten runt 4mb/s med switchen och utan ca 10mb/s!

Finns det ngt man kan göra åt detta????

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Gör ett test med tptest istället så får du mer tillförlitliga uppgifter.
Gissningsvis är det en felkonfigurerad switch du har, eller rent av en dålig. ;)

Medlem sedan maj 2001123 inlägg

Inte uppkopplingen!

Det handlar inte om uppkopplingen mot nätet utan hastighten mellan datorerna internt! Jag kör en egen dc hub för att flytta filer!

Då är det med andra ord något fel på antingen switchen eller konfigureringen av den.
Å andra sidan sett så låter det lite som att gå efter ån för att hämta vatten att köra med en dc-hub för att flytta filer internt men det är en annan femma. ;)

Medlem sedan maj 20012 080 inlägg

Det verkar vara så att Bredbandsbolagets sk switch inte är någon klassisk switch. Tydligen så routas all trafik ut på deras nät istället för att broadcastas/switchas över till din andra PC

GunnarD beskrev hur BBB routar sin trafik i tråden "Portar hos BBB". Se http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&threadid=92766&perpage=25&pagenumber=2

Det finns tydligen ett sätt att gå runt detta:
Se http://www.gunnard.se/phpwiki/index...0mina datorer

Men jag rekommenderar dig att köpa en riktig bredbandsrouter för ca 400kr istället. Du får då ett "plug n play" LAN bakom denna med 100Mbit.

PS Glöm inte att klicka på "acceptera som slutgiltigt svar" om du anser att du har fått svar på din fråga DS

Länken som finns här ovanför är troligtvis denna som det skall vara då den inte fungerar korrekt i ovanstående inlägg.

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)