webForumDet fria alternativet

Nätverk?!

Nätverk

8 svar · 379 visningar · startad av streetrobban

Medlem sedan jan. 20011 140 inlägg
Frågan#1

Tjennare!
Jag undrar vad man ska göra för att koppla ihop två datorer som ska köra samtidigt på Internet. Vi har två nätverkskort i den ena datorn och ett i den andra. Det går en nätverkssladd från den ena datorn till den andra, men från det tredje nätverkskortet till modemet. Det enda som inte funkar just nu är att få kontakt mellan datorerna. Den med direkt anslutning till Internet är online, men inte den andra. Hur ska jag göra?

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg

Det räcker nog med att posta på 1 ställe.. :OO

Medlem sedan nov. 20022 355 inlägg

M.Cheraghi skrev:

Nej nej, det vore super om det fanns en funktion som la en tråd i varje forum istället... ;)

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg

Mc Fetto skrev:

M.Cheraghi skrev:

Nej nej, det vore super om det fanns en funktion som la en tråd i varje forum istället... ;)

"Thread Spam Function - Now Under Development"

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Har du delat ut Internetanslutningen i dator 1? Har din eventuella brandvägg stöd för det? Har du konfigurerat brandväggen? Hittar datorerna varandra på ditt nätverk överhuvudtaget?

En annan lösning är att köpa en router, då är delar av problemet löst och dator 1 behöver inte vara igång för att dator 2 ska få tillgång till nätet. Kostar från några hundringar och uppåt, lite beroende på dina krav.

Medlem sedan aug. 20022 027 inlägg

Får du ingen som helst kontakt mellan datorerna? Använder du rätt typ av nätverkskabel? Det ska vara en korsad kabel när man ansluter datorer direkt till varandra.

Medlem sedan jan. 20011 140 inlägg

Jag löste det hela! På dator1 (den med två nätverkskort) ska det nätverkskortet som går till den andra datorn ha en fast IP adress, och det andra kortet som går upp på nätet ska "erhålla IP adress". På dator2 finns det bara ett nätverkskort som har en fast IP adress och en gateway adress (som är dator1:s fasta IP adress). Sedan konfigurerar man dator1 som "jag ansluter direkt till internet" och dator2 som "jag ansluter till internet via en annan dator". Man behöver en korsad TP kabel mellan datorerna.

Medlem sedan maj 20012 080 inlägg

från det tredje nätverkskortet till modemet

Jag antar att det då är ett bredbandsmodem.

För att göra livet MYCKET enklare för dig så skulle jag rekommendera att du köper en bredbandsrouter med en inbyggd switch (kostar några hundra). Kör sedan DHCP på klienterna så fungerar det hela automatiskt. Du behöver då inte heller 2 nätverkskort i datorn som har det.

Det blir då mycket enklare att koppla in ytterligare datorer ;-)

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

streetrobban skrev:

Jag löste det hela! På dator1 (den med två nätverkskort) ska det nätverkskortet som går till den andra datorn ha en fast IP adress, och det andra kortet som går upp på nätet ska "erhålla IP adress". På dator2 finns det bara ett nätverkskort som har en fast IP adress och en gateway adress (som är dator1:s fasta IP adress). Sedan konfigurerar man dator1 som "jag ansluter direkt till internet" och dator2 som "jag ansluter till internet via en annan dator". Man behöver en korsad TP kabel mellan datorerna.

Med andra ord precis som det står i den här guiden, som finns länkad till från Lan&Wan-forumet :OO

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)