Är det någon som har installerat Telias ZyXel och fått det att funka??
Vi har 2 stationära datorer båda kör win Xp,
varav dator 1 sitter direkt på switchen och dator 2 ska använda wireless.
Dator 1 är uppe och kör inga problem.
Dator 2 har installerat sitt wireless kort men det vill inte bli aktiverat???
Hur ska vi få det aktiverat och hur ska dator 1 få kontakt med dator 2 och vise verse??
Måste vi göra ett hemnätverk???
Vi har gjort ett och då funkar det. Men inte wireless utan bara rätt in i switchen men kablarna.
Är det något som ska konfigureras i mjukvaran för att han ska hittas??
Hittar kortet AP:n eller var sker strulet?
Har du kollat så att MAC-adressen är godkänd att ansluta till AP:n?
Kör du kryptering? Isf har du agett rätt?
AP ??? förlåt men jag vet inte vad det är??
Vad det gäller mac adressen så har jag gett tillstånd i mjukvaran för ZyXel att den ska användas.
Har inte krypterat ännu....ville få det att funka först.
Men han (dator2) har ett nätverkskort som följde med och det vekar som om vi inte kan få wireless att bli aktiverat så länge det är aktiverat....
Men det ska ju gå att köra 2 kort samtidigt
:r .....
Nej det gör det inte för vi har ju inte fått det trådlösa kortet att vilja aktiveras ännu.
Vi har testat att avaktivera det andra kortet men det trådlösa vill inte aktiveras ändå.
Den trådlösa nätverksanslutningen är inte tillgänglig.
menar du IP???
nej, det ska ju vara dhcp eftersom det är det vi har från telia...
Men jag har konfigurerat det kortet precis lika dant som mitt kort som funkar.
Eller menar du mac adressen?? var skriver jag det isf??
Nej, i inställningarna för AP:n har du angett ett wlan-namn (SSID) som de trådlösa korten skall ansluta till. Det är det namnet som du skall skriva in i inställningarna för kortet.
Det är gjort det med......
ok, nu syns det på hans dator och han ser AP, men den säger fortfarande att trådlös anslutning är ej tillgänglig.
Rött kryss och säger vi att vi vill ansluta så säger den NADA....inget händer...
ingen kryptering och jag tog väck mac adressen över tillåtna så nu är allt standard och rent.
Då skulle det normalt funka tycker man.....men
inget händer fortfarande....
Min Bäste Sir.......
Nu pallar jag inte mer....går och lägger mig och ringer supporten imorgon.....eller du kan ju komma upp hit, så fixar du det kanske på 2 röda sek.;)
Tusen tack iaf för hjälpen ikväll.