webForumDet fria alternativet

LAN och adsl-delning med USB

Nätverk

15 svar · 334 visningar · startad av nyo267n

Medlem sedan jan. 200413 inlägg
Frågan#1

Tjenare! Jag är värdelös när det gäller nätverk och trots att mitt nätverk och internetdelning fungerade alldeles utmärkt UTAN router eller något liknande, så lade det av efter ett tag. Vad tusan gjorde jag egentligen? Jag har försökt att installera om nätverkskort och liknande. Datorerna kommunicerar med varandra på så sätt att jag kommer åt den ena datorns filer från huvuddatorn (den med xp och internet). Den gamla med win98 kommer inte åt min nya datorns filer. Dessvärre går det inte att spela spel (LANa) då datorerna inte hittar varandra när man hostar (detta funkade också utmärkt ett tag). Vad ska jag göra? Eftersom jag har USB-modem till Telia ADSL antar jag att router inte funkar, men jag lär inte behöva två nätverkskort i den datorn som ska dela ut internet i alla fall, va? Men hur ska jag göra för att kunna spela spel mot den andra datorn? Snälla HJÄLP!

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Har du stängt av den inbyggda brandväggen i datorn med WinXP?
Har du lagt till ett konto i datorn med WinXP med samma namn och lösenord som du har i den gamla datorn?

Japp, det har jag. I alla fall sitter det inget "hänglås" på ikonen. Måste brandväggen mot internet vara avstängd den också?

Hur fixar jag det där med konto? Är okunnig.

Skapa ett konto i datorn med WinXP (det gör du exempelvis i kontrollpanelen) som har samma namn som det du har i Win98. Om du använder lösenord i 98-maskinen så måste du ha samma lösen i datorn med WinXP.
Detta är för fildelningen alltså.

Ska jag kunna komma åt filerna på nya datorn från den gamla datorn nu? Vet du vidare vad jag ska ha för kablar och sådant för att kunna spela spel och dela internet?

Om du kommer åt från ena hållet så kommer du åt från andra hållet om du gör rätt. ;)
Kommer du åt filer mellan datorerna så kan du dela Internetanslutningen enligt den guide som finns överst på detta delforums sida. Då har du rätt kablage alltså.

Nu kommer jag åt filerna på den nya datorn från den gamla (tack så mycket) men åtkomst är nekad till program- och windows-mappen. Hur gör jag detta, speciellt som jag inte kan dela ut dessa två eftersom den säger att mapparna används av datorn.

Du behöver inte dela ut något för att komma åt det. På samtliga NT-baserade OS så ligger det redan en dold delning på disken. Anslut på rätt sätt via antingen Utforskarens verktygsmeny eller via en Kommandotolk istället. Du skriver \\Datornamn\C$ på rad två om du går till Verktyg - Anslut nätverksenhet för att ansluta till datorn med WinXP

Kollar guiden : hur är det med Client for Microsoft Networks och hur ska inställningarna se ut för anslutningen mellan de båda datorerna (alltså inte mot internet)?

Eftersom du redan har kontakt från Win98-datorn till WinXP-datorn så behöver du bara ställa om så att du tar emot ip-nummer från dhcp-server på datorn med Win98. Datorn med WinXP gör du enligt guiden.

Var ställer jag in detta i Win98? Försöker att kolla men hittar inget :(

Egenskaper för nätverkskortet. Har inte i huvudet exakt var men under TCP/IP någonstanns.

Kom på att DNS är avaktiverat på nätverkskortet på den andra datorn. Gör det nån skillnad?

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

SirPeter har varit duktig å hjälpt dig länge, men nu ska jag störa :) Ja DNS behöver vara aktiverat (om det är på den som ska ansluta till internet du menar)

Alltså jag menar på den andra datorn som ska ansluta till internet via den nya datorn som jag skriver på nu.

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Jepps, där ska DNS vara aktiverat (att den ska få det automagiskt)

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)