Jag skulle gissa på att dom e olika mycket processorkrävande och i och med att det är en sån snålt tilltagen processor så blir det en flaskhals.
Jag får olika hastigheter beroende på vilket FTP-klientprogram jag använder.
Resultatet förblir detsamma om jag kör via switch eller korsad kabel.
Som server använder jag en Pentium 4 på 2.66 GHz med 512 MB i ram. Använder ett ABIT-moderkort med inbyggt nätverksport. Operativsystemet är Windows XP med ServicePack 1a. FTP-serverprogrammet är Bullet Proof FTP Server. Använder ingen brandvägg här.
Den här datorn är inte problemet då den har fungerat i full hastighet mot andra datorer.
Klienten där de stora hastighetsskillnaderna uppstår på är en Pentium på 200 MHz med 128 MB i ram. Använder Windows Millennium. Nätverkskortet är ett RealTech-kort, vet ej vilken modell. Tror att detta kortet utnyttjar processorn ganska mycket. Kortet klarar 100 Mbit/s men vet inte om det är full eller halv duplex. Inställningarna för hastighet på kortet är satt på automatik.
Dessa hastigheter får jag:
- Cute FTP: 2200KB/s
- FileZilla: 2200 KB/s
- Smart FTP: 3200 KB/s
- Opera (webläsare) 3200 KB/s
Om jag sätter igång brandväggen på klienten (Zone Alarm) så sjunker hastigheten med cirka hälften. Hastigheten påverkas inte av brandväggen på servern.
Som en liten jämnförelse så har jag kört servern mot en P3 800 MHz med 128 MB i ram med Windows XP med ServicePack 1a. Den här compaqen använder naturligtvis ett mjukvarunätverkskort. Med Zone Alarm aktiverat och med Cute FTP så ligger hastigheten på 4800 KB/s.
Jag förväntar mig inte högre hastigheter på klienten då hårddisken inte är den snabbaste (ATA33) och nätverkskortet inte det bästa. Förväntar mig inte heller högre hastighet på Compaqen då Zone Alarm är igång och den använder mjukvarunätverkskort.
Varför är det så stora hastighetsskillnader beroende på vilket FTP-klientprogram man använder?