webForumDet fria alternativet

Vägen till en server

Nätverk

9 svar · 335 visningar · startad av Addeladde

Medlem sedan jan. 20013 406 inlägg
Frågan#1

Tja

Jag funderade lite på om det är någon skillnad på att använda sig av en sql-server som står i samma serverhall som sitt webhotell eller om man lika gärna kan köpa en sql-databas av ett annat webbhotell.

Man får ju en ip-adress till sin sql-server men frågan är om vägen är snabbare bara för att den står i samma lokal.

Hur fungerar detta?

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Rimligt bör det vara snabbare med SQL servern inom samma switch som Servern, och problemfriare, varför skall man söka upp problem?

Ja men är du säker på att det inte går ut på Internet och sedan tillbaks igen. Säker på att det stannar inom nätverket?

Detta beror väl också om ip-adresserna ligger inom samma nät?

Om maskinerna går via en switch så vet den var adressen är och kan skicka paketet direkt.

Men kräver inte det att de ligger inom samma nät.
Tex att båda ska ligga inom ett C nät

Inta vad jag vet. Man kan faktiskt blocka upp rätt mycket inom ett eget nät. Fast jag är inte helt rätt man till att svara på denna fråga så det kommer säkert bättre underbyggda svar innan kvällen.

Jag väntar med spänning!

Medlem sedan aug. 20003 575 inlägg

Vart ut på internet skulle den ta vägen först ?
Packetet hittar ju alltid dom snabbaste vägarna :).

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Lasp skrev:

Om maskinerna går via en switch så vet den var adressen är och kan skicka paketet direkt.

Under förutsättning att datorerna har ip-adress inom samma subnät.

Medlem sedan jan. 2003573 inlägg

Switchen vet var en MAC-adress finns och för att Ethernet-framen skall vara korrekt adresserad så förutsätts det att anslutande maskin finns i samma nät som maskinen som det ansluts till. (Undantaget Proxy-ARP konfigurationer).

Det finns inga tekniska hinder för att ställa SQL-frågorna över Internet, dock skulle jag direkt avråda ifrån det med tanke på att överföringen kommer att vara beroende på anslutningarna mellan siterna, betydligt mycket mindre problem med att ha dem i samma lokala segment. Sen skulle jag personligen aldrig någonsin tillåta trafik för SQL-queries över Internet utan antingen innanför brandväggen alternativt genom ett VPN.

/M

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)