webForumDet fria alternativet

Frekvens på radiolan ???

Nätverk

2 svar · 245 visningar · startad av Zyrex

Medlem sedan feb. 2001121 inlägg
Frågan#1

Hej !!!

Jag har köpt två nya accespunkter till ett radio lan jag kör mellan två bygnader. Det gamla gick på hela 1 Mbit medans det nya är på 54Mbit.
Jag har då två riktantenner som jag tänkte använda till det nya med, men när jag slängt ihopp grejerna och testar så tappar jag med det nya grajerna vartannat packet och de som kommer fram har en svarstid på 650 Ms. Avståndet är enbart 200m fri sikt vilket inte skall vara några problem.
Frågan jag ställer mig är om antennerna strular. 54Mbit:arna använder 2.4 Ghz, frågan är om någon vet vad de första bryggorna använde jag frekvens ???

Medlem sedan feb. 20001 590 inlägg

Troligtvis använder de samma frekvens, eftersom det är en oreglerad öppen frekvens.
Du har ingen microvågsugn i närheten som stör? (skojade bara, det är samma frekvens i dom nämligen..)'

Rent spontant så tycker jag det verkar som störning av något slag, kollat riktningen noga? andra bryggor i närheten? kolla alla anslutningar ordentligt, se till att inte dropdown-kabeln är för lång mellan antenn och brygga osv.

Pinga bryggorna i den ordning de sitter i, får du höga ping även på första (lokala) bryggan, så är det något som strular lokalt.

Medlem sedan feb. 2001121 inlägg

Jag har kollat det mesta. Det verkar som att 802.11g använder ett bredare band och skickar på fler kanaler. Detta säger mig inte allt för mycket, men en sak som kan skapa problem är att uteffekten inte är lite stark på den nya.
Problem med störning har slagit mig. Men det fungerar bra med den gamla och det är en fottbollsplan som är ivägen, så några direkt störningar kan jag inte komma på. Även det med antennerna, varför fungerar det med de gamla om de står snett.

Jag har söt lite info och sett att de kan använda 3 frekvenser. 900Mhz, 2,4 Ghz och 5,x Ghz.

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)