webForumDet fria alternativet

Problem med ftp-server. Trojansk häst?

Nätverk

1 svar · 260 visningar · startad av Gein

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg
Frågan#1

Jag kör proftpd på min linuxserver och den har på sista tiden börjat strula en aning. Kompisar har påstått att det inte längre går att ansluta till servern, ibland har det fungerat men då går det i princip inte att skicka upp nånting till servern (det går extremt långsamt). Jag har försökt hitta felet men inte kommit fram till något. Felet kvarstår. Jag upplever det inte hemma (i det lokala nätet) utan bara utanför.

Nu när jag satt hemma hos flickvännen på deras dator och skulle ansluta så fick jag upp något som kanske är en ledtråd till felet?
Dom kör Norton Internet Security och den börjar klaga när jag försöker ansluta till ftpn.

Norton Internet Security skrev:

Försök att ansluta till lokal dator med den trojanska hästen Sokets de Trois v1. blockerades.
Kl 10.00 den 2003-11-06 upptäcktes följande kommunikation:
Protokoll: TCP (Ingående)
Fjärradress: knivby.nu (217.208.233.159) : ftp-data (20)
Lokal adress: Åkerfeldt (***.***.***.***) : 5001
"En fjärransluten dator (knivby.nu) försökte ansluta till din dator på en port som vanligen används av en fjärransluten trojansk häst. Försöket blockerades.

Varför försöker ftp-servern ansluta till datorn på den porten?

Medlem sedan apr. 2000642 inlägg

Därför att ftp-klienten använder active-mode. Ändra till passive mode så kanske det funkar bättre.

Vid active mode ansluter servern till klienten för att överföra filer, kataloginnehåll mm.

Vid passive mode ansluter klienten till servern för detta.

270 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
141 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)