webForumDet fria alternativet

Nätverk mellan XP & 98 igen...

Nätverk

4 svar · 202 visningar · startad av Calippo

Medlem sedan aug. 2002536 inlägg
Frågan#1

Halloj.

Nu kommer frågan om nätverk mellan XP & 98 igen. Har läst dom andra inläggen men tycker inte att det har varit nåt bra svar än som jag har nytta av.

Kör med en Win XP Pro och en Win 98 SE burk som är kopplade till en D-Link 604 router så att jag kan surfa med bägge samtidigt.
(Internet funkar bra)

XP får ip:et 192.168.0.2 och 98an får 192.168.0.3
(Kan pinga dom...)

När jag delar ut mappar i bägge burkarna så:
-ser jag bara 98ans utdelade mappar i 98an
-i XP ser jag ingenting

Har testat att stänga av Norton Personal Firewall men det hjälper inte. XPs bv är inte igång och alla kablar är OK.
Bägge har samma Arbetsgrupp...

Behöver man göra nån inställning i routerns brandvägg oxå eller varför fasiken funkar det inte för???

Nån som har ett vettigt svar en gång för alla?

mvh

/C

Har även 98an installerad på samma burk som XP och när jag startar upp 98an så funkar det. Win 98 mot en Win98 funkar mao bra men inte XP mot 98....

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Prova att logga in på en av datorerna med ett användarnamn som finns på den andra datorn. Jag har för mig att det kan lösa problemet.
Så om 98-datorn har användarna Helge, Calippo och Burt så ska du logga in på XP-datorn med något av dessa namn.

/red
Det kan hända att jag har fruktansvärt fel också, undrens tid är inte förbi ;)
Jag har letat runt här på forumet för att försöka hitta tråden där jag läste det jag skrev ovan, utan framgång. Så jag kan mycket väl tala i nattmössan. Men det är värt ett försök. :)

Testade det men det funkar inte.

Loggar in som "admin" på bägge.

Varför ser jag inte ens mina utdelade mappar (som jag har delat ut i XP) under "Mina nätverksplatser" i XP?

Medlem sedan nov. 20031 inlägg

Testa att aktivera netbios över tcp/ip på win xp maskinen. I peer to peer nätverk mellan 9x nt får man lägga upp ett användar konto på nt maskien som sen win9x kan använda vid login tex. kalle/1234. Testa även att inaktivera förenklad fildelning på xp, detta funkar endast om du har xp pro har jag för mig. Kolla även så du har klient för microsoft nätverk som loggon klient på win9x maskinen.

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)