webForumDet fria alternativet

Linksys - fråga från inWarehousekatalogen

Nätverk

6 svar · 197 visningar · startad av Eclipse

Medlem sedan juli 20003 825 inlägg
Frågan#1

På sidan 105 i inWarehousekatalogen som kom här om dagen finns Linksys trådlösa grejer.

Kan jag köpa deras brygga och koppla till ett trådlöst nät av en annan leverantör? Jag menar, själva standarden, vågorna i sig, är ju inte märkesbundna... Det är ju liksom hela poängen med en standard!

Jag menar standarden 54 Mbps 802.11g och 11 Mbps 802.11 i 2.4 Ghz bandet.

???

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Ja det ska gå.

Hur lång räckvidd har dom här trådlösa grejerna egentligen?

Jag har hört lite olika varianter... Jag menar inte maxhastighet, jag menar bara att dom går at använda.

Medlem sedan nov. 20014 054 inlägg

Eclipse skrev:

Hur lång räckvidd har dom här trådlösa grejerna egentligen?

Jag har hört lite olika varianter... Jag menar inte maxhastighet, jag menar bara att dom går at använda.

EN del har emot 1-2 km andra bara några 100 meter.

Sedan beror det på hur det ser ut i omgivningen, mycket höga betonghus, och sådant så är det värre...

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Och det beror på antenner, om det är b eller g osv också!

OK, men har ni något exempel?

Har ni trådlösa nät och har ni testat hur långt era grejer når under de omständigheter som rådet för just er?

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Jag har en Linksys AP och den funkar bättre än jag trodde den skulle göra. Väggarna i min lägenhet är armerade 35cm-väggar och som mest är det tre såna väggar mellan AP:n och där jag har testat och jag har full styrka på signalen. Avståndet inom lägenheten blir ju inte så lång iofs men jag har iaf full signalstyrka överallt inne i lägenheten.
Jag har testat på båda sidor av huset med och med tanke på att huset ligger som det gör så får jag långt ifrån optimala förhållanden och räckvidden krymper ganska mycket tack vare det. Mellan 30 och 50 meter ungefär åt ena hållet och knappt 30 åt andra hållet har jag klart godkänd signal, dvs inte under 25%.

284 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
148 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)