En teknisk fråga. Inga svar om intrång, lösenord, säkerhet och annat. Tack!
Min granne har Telia ADSL tillsammans med Netgears (tror jag) trådlösa router.
Mitt trähus ligger uppskattningsvis mellan 80-120 meter från hans trähus. Vi har snackat om att testa om det trådlösa nätverket räcker till mig men har ännu inte kommit dit.
Nu är det så att jag har funderat på att köpa en skrivare hemma. Eftersom jag bor som jag bor (enormt trångt) så skulle det passa med en enkel laser kopplad till en trådlös router.
Nu är min fråga, kan jag rent tekniskt använda min (i så fall) inköpta router som en brygga till hans Internetanslutning?
Måste en router ha access till Internet via WAN porten? Det går inte via antennerna!?
Jag har ett liknande problem:
Jag har köpt två stycken D-Link 624 som jag hade tänkt att använda för att ansluta två grannhus nätverk med varandra. Jag har altså ingen dator med trådlöst nätverk i, utan tänkte att routrarna kunde prata med varandra och koppla ihop sig så man kunde dela skrivare, internetanslutning med mera.
Det verkar som om de inte vill prata med varandra, utan bara förväntar sig att någon ska ansluta. Är det så att jag har tänkt fel, eller kan man koppla ett nätverk såhär? Vad ska jag göra?
Den funktionen är inte en accesspunkt, det är en brygga. Möjligt att det finns accesspunkter som har den funktionaliteten också, betvivlar dock att det finns hos D-LINK/Netgear.
/M
258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849