webForumDet fria alternativet

Nätverk mellan två w2k... jag är knäckt

Nätverk

23 svar · 631 visningar · startad av leancuisine · sida 2 av 2

Frågan, av leancuisine

Alltså, det är pinsamt men jag har misslyckats i två dagar med att hjälpa en studentförening att fixa datorerna. Har formatterat om och installerat w2k på bägge datorerna. Men jag får inte fram något vettigt nätverk, eller rättare sagt inget alls... Hur tusan skapar man ett nätverk mellan två w2k? Det finns en hub och raka kablar. Dator 1 har två nätverkskort varav ett går mot internet (fast bred

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan jan. 2002160 inlägg

Den ena datorn svarar destination host unreachable och den andra request timed out när jag pingar...

Medlem sedan feb. 20003 100 inlägg

Har du installerat nån brandvägg på datorarna om detta skulle ställa till det?

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

Följt guiden i det här forumet? Få igång Internetanslutningen på den ena datorn, sen väljer du att dela ut den på nätverket. Den andra datorn ställer du in på att få alla nätverksinställningar via DHCP. På dator 2 kör du sedan ipconfig för att få reda på default gateway. Prova att pinga det IPnummret. Sen traskar du iväg till dator 1 och pingar dator 2.
Du får alltså inget svar från någon av datorerna när du gör så?

Medlem sedan jan. 2002160 inlägg

Tja, jag har gjort detta, men tydligen missat något. Nu är jag helt utmattad :-) Förordar router... betydligt enklare.

Jag fick igång nätverket i varje fall, efter att ha installerat NetBios och lite andra protokoll...

Det som komplicerar det hela ytterligare är att datorn mot internet svajar av och på hela tiden utan att jag ändrat inställningar. Tydligen har LDC (Lund universitets data central) ett filter som blockerar datorer som utför virusliknande aktivitet. Pratade med dem och patchade, men det hjälpte inte mycket. Problemet är att jag inte vet vad det är som misslyckas. Det är så många parametrar tycker jag. Två nåtverkskort i en dator, ett filter på supernätverket, och "ordinarie" driftstörningar i nättrafiken. Och inställningar på på tre nätverkskort. När internet inte fungerar på datorn mot nätet vet jag inte om det är inställningarna, filtret eller hela nätet som är felkälla. Det hoppar av och på i intervaller...

Jag får det som sagt att funka att dela filer via andra protokoll än TCP/IP, men de protokollen måste vara aktiverade även på kortet som går mot internet. Jag har mer eller mindre gett upp just nu.

Min medhavda OS X maskin bara kör och kör. Synd att de inte har budget att köpa ett par macar.

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
136 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
135 ms — ändringar (db)