webForumDet fria alternativet

Routerfråga. IP m.m.

Nätverk

36 svar · 841 visningar · startad av bassebhu

Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg
Frågan#1

Hej alla glada!

Brorsan har skaffat en router för att kunna spela tv-spel på nätet samtidigt som man surfar med datorn. Nu är det bara så att när routern är inkopplad så visar den att jag har ett lokalt ip eller nåt. Andra kan alltså inte koppla till min server längre av någon skum anledning.

I mitt serverprogram dyker det upp ip-adressen. När routern är ikopplad så får jag ett lokalt ip där (192...). Det har jag aldrig fått förut.

Är det någon inställning jag ska göra? Har läst i boken som följde med routern men hänger inte med. Jag har markerat att jag har dynamiskt ip och så. Sen står det nåt om MAC-adress och om WAN/LAN m.m.

Förslag?

Tack :)

Skicka tråden till mer passande forum nån ;) Alltid gör man fel.

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Det är inte alls konstigt. Nu är det din router som är ansiktet utåt mot internet. Om någon ska ansluta till din server, ex webbserver, så kommer ett anrop till ditt externa ip (till router) på port 80. Routern kollar i sin tabell om trafik på port 80 ska slussas vidare till en dator i det lokala nätverket. Nu har du säkert inte ställt in detta och därför kommer inte personen i fråga fram till din server.

Enklare:
Du måste öppna port 80 eller motsvarande port i routern mot din dator, alltså mot ditt lokala ip (192...).

Hur du gör detta är olika beroende på router. Vad har du för router?

ok, tack för svaret.

Det är en D-Link DI-604 Router. Hur "öppnar" jag port 80 då? :) Aldrig sysslat med detta tidigare..

Tack!

Mvh,

Logga in på routern
Klicka på Advanced (sedan eventuellt Virtual Server i menyn till vänster om det inte redan är valt)
Kryssa i rutan Enable
På Service Ports skriver du in 80
På Service IP fyller du i ip:t till din dator (ditt lokala ip)
Markera Always
Tryck apply
Starta om routern.

Jag testar. Men ser att jag itne har någon service ports eller service ip.

Det jag har är:
Enabled (radio)
Name (fält)
Private IP (fält som börjar med 192.168.0.)
Protocol (popup) Valt: TCP
Private port (fält)
Public port (fält)
Schedule (radio) Valt: Always

Är Service ports = Public Port för mig?
Är Service IP = Private IP för mig?

Jättesnällt!

Ska prova lite...

Name är något du döper den till för att hålla reda på dina öppnade portar.
Private IP är ditt lokala ip (motsvarande Service IP, ja)
Protocol ska stå som TCP
Private och public port är oftast detsamma. Där skriver du in 80 om det handlar om webbserver.

Anlednigen till att det inte stämmer överens med det jag sa är för att du kör en gammal firmware. Du kan om du vill uppdatera firmware i routern. Det görs extremt enkelt utan någon kunskap alls.
Senaste firmware <- Ladda ner, starta exe-fil. Sen tror jag du bara behöver trycka på en knapp så är det klart i princip.

ok. nu har jag fått en ny sak på serverlist som är ikkryssad. det står följande:

192.168.0.103 TCP 80 / 80 always

ser rätt ut? :D

Min serverprogramvara ger mig fortfarande ett lokalt ip: nämligen 192.168.0.103

Kankse gjort nåt fel eller så måste jag starta om datorn eller liknande =/

Betyder det här att jag från datorn måste koppla med lokala och utifrån med det publika? Jag kikade nämligen under status och hittade ip: 213.112.172.58 Det ser ju mer ut som ett rätt ip men jag kan bara koppla till servern med mitt lokala. Ska be någon testa det andra.

/R hehe jag kan förresten inte koppla till servern över huvud taget nu :D

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

bassebhu skrev:

Betyder det här att jag från datorn måste koppla med lokala och utifrån med det publika?

Japp!

bassebhu skrev:

Jag kikade nämligen under status och hittade ip: 213.112.172.58 Det ser ju mer ut som ett rätt ip men jag kan bara koppla till servern med mitt lokala. Ska be någon testa det andra.

Om det är en webbserver på port 80 så verkar den tyvärr ej fungera (jag kan inte ansluta dit i alla fall) :(

Det är ingen webbserver. Jag kör mac men det bör inte spela någon roll med såna här inställningar väl?

Jag kommer in om jag kopplar till: 192.168.0.103 nu :)

Servern nås bara av macanvändare som har ett visst program. Ska kolla om en av mina bröder kommer in sen... :)

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Ett tips är att ge din server en fast ip-adress, då slipper du ändra regeln om 604'an ger datorn en annan ip-adress i framtiden.

Som standard delar 604'an 192.168.0.100 - 192.168.0.199 dynamsikt resten kan man använda för dom maskiner som behöver fasta ip-adresser.

Medlem sedan mars 20015 287 inlägg

"Det är ingen webbserver." Skriver du. Men vilken port använder sig din server av då?
Det måste du ta rreda på. Det behöver ju inte vara just 80 om det inte är en webbserver.

hehe som sagt aldrig hållt på med det här så jag fattar ingenting :D

jag kollade i serverinställningarna och där stod det server port 6700. jag har aldrig mixtrat med det förut. allt har funkat perfa!

ändrade till port 80 och nu krashar serverprogrammet hela tiden. är väl bara att slänga all preference-filer igen :( kan nämligen inte ändra nåt på servern om jag inte kan starta den hehe.

Medlem sedan okt. 20023 030 inlägg

Vilket program rör det sig om? Kan vara lättare att veta felet då. :)

Carracho

Medlem sedan okt. 20023 030 inlägg

http://support.carracho.com/forum/viewtopic.php?t=20

M.a.o byt tillbaka porten i programmet och använd nedanstående inställningar i routern:

Enabled: Ja
Name: Carracho1
Private IP: 192.168.0.103
Protocol: TCP
Private port: 6700
Public port: 6700
Schedule: Always

Sedan en till med följande:

Enabled: Ja
Name: Carracho2
Private IP: 192.168.0.103
Protocol: TCP
Private port: 6701
Public port: 6701
Schedule: Always

Så bör det fungera sedan genom att gå till IP:t som står i routern (213.112.172.58). :)

ok, tack. har fixat så. nu gälelr det bara att se om det funkar. Måste ha tag på någon som kan testa utifrån först.

Återkommer. tack!

Det verkar funka :D tack! Jag förstår inte vad jag har gjort men hehe :e

Du har sagt åt routern att slussa all trafik som kommer in och vill till port 6701 eller 6700 att gå till din lokala dator. Inte svårare än så :)

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
118 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)