Jag har en Tele2-anslutning till min bärbara via ett kabelmodem i antennuttaget. Jag vill nu ha trådlöst och funderar på vad jag måste köpa. Jag har letat lite efter info och frågat på datorbutiken här i närheten men där försöker de bara kränga på mig det dyraste möjliga med massa saker.
Har jag rätt om jag säger att jag måste ha ett trådlöst närverkskort typ PC-card och en accesspunkt? Vad ska man köpa i sådana fall? jag har 0,5 Mbit uppkoppling så 11 Mbps borde väl räcka?
Dessutom vad är skillnaden på en router och en accesspunkt?
Om du bara har en dator som du vill ansluta till internet räcker 11Mbit gott ja. Har du flera datorer där hemma som du vill flytta lite filer mellan är det kanske idé att lägga på lite pengar för en högre hastighet. Något att tänka på är att man aldrig (i princip) kommer upp i maxhastigheten. Väggar och annat slöar ner mycket.
Skillnaden mellan en accesspunkt och en router (med en inbyggd accesspunkt) är att routern kan sköta inloggningen mot din ISP, samt med inbyggda funktioner för NAT. Har du flera datorer är en router nödvändigt, men har du bara en dator så _tror_ jag det räcker med en accesspunkt.
256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849