T Tobbster Medlem sedan mars 2001 309 inlägg Frågan 15 sep. 2003 09:27 #1 Det är så att jag jobbar som systemadmin på ett företag som finns på flera orter.
Jag undrar om ni känner till något program så att vi skulle kunna mäta och se statistik om hur mycket bandbredd varje ort använder.
Orterna är ju tilldelad en viss bandbredd av våran leverantör och det skulle därför vara bra om vi kunde se hur dom ligger till när dom jobbar.
Vi har neämligen gått över till att köra TS-klinter på orterna och på en del ställen klagar dom på att det går segt.
S SimonG Medlem sedan maj 2000 444 inlägg tja ett "enkelt" sätt är ju om switcharna/routrarna har snmp så e det ju bara att plocka ut rätt mibbar för att få relevant data på respeltive nod.
T Tobbster Medlem sedan mars 2001 309 inlägg Ingen som har något typ av program man kan installera för att kolla det ?
Kan meddela att det står en server på varje ort som är replikerar mot våra dc(egenligen onödigt vetand).
Men programet kan ju kanske installeras på dessa servrar.
S SimonG Medlem sedan maj 2000 444 inlägg Tobbster >> Finns ju en uppsjö av sånna program, men frågan är väll hur exakt dom är? Gör en sökning på tucows.com efter "bandwidth" så får du en del träffar. "DU meter" är ju ett som e väl kännt.
G GunnarD Medlem sedan juni 2001 4 290 inlägg Ett program som jag använder för att hämta nätverkstatistik är mrtg, finns att hämta här: http://people.ee.ethz.ch/~oetiker/webtools/mrtg/
S SimonG Medlem sedan maj 2000 444 inlägg Litet tillägg bara, mrtg använder sig av just snmp, med rätt mibbar så e det guld.
G GunnarD Medlem sedan juni 2001 4 290 inlägg Självklart, men om jag minns rätt så följer allt med, och informationen som hämtas finns i MIB2 vilket innebär att dom flesta (alla?) routrar/switchar som har snmp stödjer det.
M mlundbom Medlem sedan jan. 2003 573 inlägg MRTG är bra för sådant. och ja, det funkar så länge snmp är aktiverat. Tänk för f-n bara på att inte öppna för generöst med rw-access.
/M