webForumDet fria alternativet

Blir av med ip-adressen

Nätverk

15 svar · 597 visningar · startad av @nders

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg
Frågan#1

Hej!

Någon gång per dygn dör internetkopplingen på min maskin. Det finns en del i eventloggen. Följande dyker upp med jämna mellanrum (ibland ett par på en minut, och ibland med en halvtimme emellan):

Your computer was not able to renew its address from the network (from the DHCP Server) for the Network Card with network address 0002A5FA029E. The following error occurred:
The semaphore timeout period has expired. . Your computer will continue to try and obtain an address on its own from the network address (DHCP) server.

Sedan:

Your computer has lost the lease to its IP address 213.89.xxx.xxx on the Network Card with network address 0002A5FA029E.

Och slutligen:

Your computer has automatically configured the IP address for the Network Card with network address 0002A5FA029E. The IP address being used is 169.254.249.223.

Dessa problem har dykt upp efter ominstallation av Windows. Jag kör Windows XP Pro, Tiny Personal Firewall och Norton Antivirus. På denna maskin kör jag också CheckPoint SecuRemote för att koppla upp mig mot jobbet via VPN.

Jag kan inte se att det skulle vara ISP:ns fel, eftersom den andra maskinen står och tuffar på så fint (även den XP Pro, Tiny och Norton).

Någon med idéer?

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

Se till så att TPF inte blockar ICMP-paket från din ISP, de brukar skicka ut paket för att verifiera om att burken är online ( Så gör ivf Telia ).

Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg

Vilken skurk!

Tack för tipset! Nu har jag tagit bort alla regler gällande ICMP, så får vi se.

Jag återkommer! :)

Mvh

SPiNs förslag hjälpte tyvärr icke, utan precis samma sak uppträder även då jag tillåtit ICMP-paket att prata med min maskin. :l

Ungefär tre timmar efter omstart kommer det första av x antal meddelanden i loggen, The semaphore timeout period has expired. . Your computer will continue to try and obtain an address on its own from the network address (DHCP) server., som nedan.

Någon med fler idéer?

Tacksamt! :)

Mvh

Är det något mer jag ska låta brandväggen släppa igenom? Det jag har deny på just nu är följande: Generic Host Process for Win32 Services (UDP och TCP)

Jag har chello som isp om det skulle vara intressant.

Mvh

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Fungerar det som det skall om du fimpar brandväggen helt i den datorn?

Det vet jag inte, mest för att jag inte vågar prova... Hur ska man våga prova något sånt? :)

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Aktivera den inbyggda brandväggen i XP och stäng sedan Tiny och kolla hur det funkar. Du kan ju börja med att kolla vilken tid din ip skall förnyas så slipper du sitta och vänta så länge. Den börjar fråga efter samma ip efter halva lånetiden.
Eller så kan du helt enkelt testa att förnya den manuellt.

Det verkar helt klart vara Tiny som är boven. Jag har ändrat lite regler nu, och nu kan jag i alla fall förnya min lease manuellt.

Jag återkommer efter arbetsdagen för att meddela hur maskinen mår. ;)

Tack för hjälpen! :)

Mvh

Medlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Du släpper igenom de portar DHCP använder? UDP 67 och 68 har jag för mig (kommer inte ihåg på rak arm vilken som är utgående och vilken som är ingående). Räcker att släppa igenom från DHCP-maskinen (och eventuell relay). Sätt Tiny på att rapportera anslutningsförsök och kolla vilka maskiner som vill kommunicera på dessa två portar.

Jag ska kolla på detta när jag kommer hem. Tack! :)

DHCP använder UDP 68 lokalt, och UDP 67 på remote.

Jag såg nu att Telia inte alls skickar ICMP. De skickar UDP till Generic Host Process for Windows. Testa att öppna där, för IP-nummer som du känner igen att Chello har ( Om du gör det ). Jag vet inte hur Chello funkar, men Telia ADSL måste man ju logga in mot - och det är från snarlika adresser som inloggningsservern har som UDP-paketen skickas. ( Man loggar in mot 10.0.0.6 och paketen skickas från 10.0.0.1, 10.0.0.2 och 10.0.0.113 har jag för mig, så det bör inte vara så svårt att ta reda på för dig hoppas jag ).

Snurrigt inlägg blev det, men kanske förstår du det ändå. :)

Jamen gjutet var det så! :D

Nu tillåter jag UDP till och från GHP lite hur som helst. Är det bara DHCP-servern jag ska tillåta för? eller måste jag tillåta en massa andra konstiga maskiner att prata med GHP (vad nu i hela friden det kan tänkas vara)?

Jag vill ju egentligen ha så mycket som möjligt på deny.

Tack så fetmycket för hjälpen, ni är guld! :f

Tillåt endast adresser som hör till Chello att skicka UDP till dig. :o

Okej då! :i

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
117 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)