Ingen som vet hur man bär sig åt?
Jag vill alltså i första hand kunna mappa upp en HDD på jobbet så jag kan komma åt filer på den disken hemifrån med full behörighet.
14 svar · 855 visningar · startad av Bire
Har lyckats skapa VPN-koppling mellan hemmet & jobbet nu & har därför lite frågor..
Först o främst vill jag veta hur jag kommer åt delade diskar på jobbet? Får inte fram någonting genom nätverket...
Sen vill jag komma åt skrivare som är kopplade mot servern på jobbet.
Any tips?
Ingen som vet hur man bär sig åt?
Jag vill alltså i första hand kunna mappa upp en HDD på jobbet så jag kan komma åt filer på den disken hemifrån med full behörighet.
Ligger datorerna i samma workgroup?
Använder du wins, prova att konfigurera wins-server i hemma datorn.
Alternativt så kan man i LMHOSTS filen skriva in ip-adress och datornamn, om du ändrar i LMHOSTS så kör kommandot "nbtstat -r" för att få det att gälla (eller starta om maskinen)
Datorn på jobbet är en domaincontroller & datorn hemma är enbart medlem i en workgroup.
Wins använder jag inte.
Det tredje förstår jag inte alls ;)
Datorn på jobbet har förståss ett Namn och ett ip-nummer och är åtkomlig över internet.
lmhost filen är som vanliga hosts filen fast den är för netbios namn.
Så det du lägger in i lmhosts filen är jobbdatorns (den som delar ut diskarna) namn och ip-nummer (se exempel i lmhosts.txt).
Efter att du kört "nbtstat -r" så skall du kunna ge kommandot "net use h: \\servernamn\resurs" för att mappa resursen.
Får det inte att funka ändå.. :/
Finns det ingen "manual" online som man kan gå igenom för att se om man har glömt nått viktigt?
När jag ansluter till mitt hemma nätverk med VPN så slutar min internetuppkoppling att fungera varför gör det det?
Det ska ju vara mitt trådlösa nätverkskort som ska sköta internetförbindelsen och DNS:er
Addeladde:
sök på forumet - du måste boka av använd standardgateway på nätverket
Bire: Vad heter arbetsgruppen och vad heter domänen? Ett litet knep för att göra livet lite enklare i sammanhanget är att ge arbetsgruppen samma namn som domänen.
Fungerar det att använda "net use * \\interntipnummer\share" - om inte, vad får du för felmeddelande?
Svarar maskinerna på jobbet om Du försöker med ping?
/M
Jymdis skrev:
Addeladde:
sök på forumet - du måste boka av använd standardgateway på nätverket
Jag löste det genom att klicka bort använd standardgateway för den här anslutningen.
mlundbom: Dom svarar inte på ping.
net use * \\interntipnummer\share
Menar du i kommandopromt & att jag skall ange min hemmadators interna ip: 192.168.*.*** ?
Alltså: net use * \\192.168.*.***\share ??
Ange jobbets IP-adress hemifrån och tvärtom när du testar net use :)
Har du delat ut det som du vill mappa upp? Om inte så ser du inte resursen om du browsar i nätverket. Om VPN-kopplingen fungerar och resursen är utdelad ska det räcka med syntaxen "net use x: \\server\resurs"
Vad är det för Operativ på servern?
w2k server på servern, xp på klienten.