webForumDet fria alternativet

Nätverk mellan två dator med korsad kabel

Nätverk

4 svar · 306 visningar · startad av Tjock-Erik

Medlem sedan nov. 2002102 inlägg
Frågan#1

Hejsan. Jag är en nybörjare som nästan inte vet någonting om nätverk. Jag har två datorer, båda självklart utrustade med nätverkskort, och dessa två datorer hade jag tänkt att koppla ihop i ett nätverk med hjälp av en korsad kabel. Kan någon ge mig en steg-för-steg-guide till vilka inställningar som måste göras. En dator har Windows XP och en jar Windows 2000. Jag vet nästan ingenting, så ta upp saker som IP-adresser och sådant också.

Jag har också hört att man kan dela ut en internetuppkoppling med en dator med internet och två nätverkskort och en dator med ett nätverkskort. Går det? I så fall vore det väldigt bra om någon kunde hjälpa mig. Jag har en dator med Windows XP Prof., Telia ADSL-anslutning och två nätverkskort. Internetanslutningen på den datorn fungerar. Anlsutningen vill jag dela ut till min dator med Windows 2000 prof. Kabeln är korsad. Jag är väldigt tacksam för hjälp.

Medlem sedan nov. 20014 054 inlägg

Du kan titta på denna sida, kanske hjälper dig lite grann http://www.daft.t.se/guider/natverk/index.asp

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

För Internetdelning hittar du en fungerande guide bland Relaterade länkar i detta forum.

Medlem sedan nov. 2002102 inlägg

Visst kan man också dra filer mellan de två datorerna om man använder internetdelningen?

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Tjock-Erik skrev:

Visst kan man också dra filer mellan de två datorerna om man använder internetdelningen?

Japp

241 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
118 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
120 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
116 ms — ändringar (db)