webForumDet fria alternativet

routrar och tp-kabel

Nätverk

7 svar · 381 visningar · startad av netfeed

Medlem sedan mars 2001593 inlägg
Frågan#1

jag har en fundering på att skaffa en router, en D-Link DI-804V, och vill höra vad ni tycker om den, funkar den bra, bör man välja en annan osv...

sedan vill jag veta varför behöver man egentligen en router? för att dela internet fattar jag med men finns det andra fördelar?

till sist vart kan man finna nätverkskabel på rulle för en billig peng?

jag vet inte riktigt om detta passar här eller på hårdvara, men men

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Om du inte har behov av VPN så skulle jag rekomendera DI-604 istället, som kostar ca: halva priset.

En annan fördel, som var en av anledningarna att dom blev populära, är att oftast kan man bara ansluta en dator till sin ISP (man får bara en ip-adress)

Med en "bredbandsrouter" så blir routern denna enda datorn, den delar i sin tur ut ip-adresser till dom anslutna datorerna, den teoretiska gränsen för antal anslutna datorer är ca: 250st.

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Kabel i metervara kan du köpa hos t ex. https://www.kjell.com

vad gör VPN då?
håller routern uppe nätverks anslutningen konstant? vad händer om uppkopplingen går ner?

detta skulle väl kunna funka:
jag vill ha lite mer portar än de fyra som sitter i de två bredbandsroutrarna, så då funderar jag på att ta den en nätverkskabel från den in till en annan switch... därefter hade jag tänkt koppla på två-tre persondatorer och tre-fyra servrar(för nätverket endast). detta bör väl funka?

SirPeter skrev:

Kabel i metervara kan du köpa hos t ex. https://www.kjell.com

vad skall man använda då?

Oskärmad UTP eller Skärmad FTP ??

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

netfeed skrev:

vad gör VPN då?
håller routern uppe nätverks anslutningen konstant? vad händer om uppkopplingen går ner?

Med en VPN (Virtual Private Network) så kan du koppla ihop ditt hemma-nätverk med ex. ditt jobs nätverk med en krypterad förbindelse, man får då tillgång till jobbets datorer som om man var på jobbet.

Routern håller anslutningen uppe, om anslutningen går ner så försöker den ta upp anslutningen igen. Detta fungerar så länge din ISP inte kräver inloggning för att komma ut på nätet, ex. telia's adsl kräver inloggning då måste en av datorerna logga in för att alla skall kunna komma ut på nätet.

netfeed skrev:

detta skulle väl kunna funka:
jag vill ha lite mer portar än de fyra som sitter i de två bredbandsroutrarna, så då funderar jag på att ta den en nätverkskabel från den in till en annan switch... därefter hade jag tänkt koppla på två-tre persondatorer och tre-fyra servrar(för nätverket endast). detta bör väl funka?

Ja, det skall fungera, tänk dock på att en TP kabel kan vara max ca: 100 meter.

GunnarD skrev:

Med en VPN (Virtual Private Network) så kan du koppla ihop ditt hemma-nätverk med ex. ditt jobs nätverk med en krypterad förbindelse, man får då tillgång till jobbets datorer som om man var på jobbet.

okej, tja jag kommer ju inte börja jobba på länge så det behövs ju inte...

Routern håller anslutningen uppe, om anslutningen går ner så försöker den ta upp anslutningen igen. Detta fungerar så länge din ISP inte kräver inloggning för att komma ut på nätet, ex. telia's adsl kräver inloggning då måste en av datorerna logga in för att alla skall kunna komma ut på nätet.

okej, men då kan det vara vilken dator som helst och då fixar routern resten eller?

Ja, det skall fungera, tänk dock på att en TP kabel kan vara max ca: 100 meter.

det visste ja, men det är ju bra att det kan fungera... skall sätta det i förådet och dra över vinden...

Medlem sedan mars 20023 686 inlägg

netfeed skrev:

Ja, det ska fungera med en D-link DI-604, bara att koppla in en switch eller 2 så kan du ansluta flera klienter/servrar.

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)