På kontoret har vi en server och fem datorer som ligger i nätverket.
På servern finns ISS för win2K inlagt.
Nu håller jag på med ett program i ASP som i framtiden kommer ligga på webservern, så att alla fem datorerna i nätverket ska kunna ha åtkomst till applikationen.
När jag skriver 'localhost' på servern så kommer jag ju till www_rooten, men gör jag det på datorerna i nätverket, får jag som resultat att sidan inte kan visas, HTTP ERROR 500 'Internt Serverfel'.
Om du har dns på servern som klienterna går via så kan du göra det riktigt snyggt genom att sätta upp en fingerad adress i dns:en som går till servern. Det går även att fixa via host-filen i varje klient men det är inte lika coolt. ;)
Ok, nu känner jag mig dum, kom på det efteråt att det bara var och ange den interna ipadressen från de andra, så det funkar nu, hade tänkt fixa en dynDNS adress eller liknande.
En annan fråga då, som mestadels gäller IIS, går det är spärra så inga utomstående datorer kan komma åt servern utifrån.
O andra sidan kan det vara en idé att ha en access db eller liknande där alla 'allowed' ip finns, så att bara dom och inga andra får komma åt innehållaet.
Fast går det att lösa direkt i IIs vore det kanon.
Kolla under fliken Directory Security och därefter IP adress and domain name restrictions.
Där kan du ställa in exakt vilka ip-nummer och/eller IP-serier som får komma in.
Ok, jah ska kolla när jag kommer till jobbet, det skumma är bara att IIS har väl sett likadant ut sedan urminnerstider? eller kanke inte, men i egenskaper för standardwebplatsen finns iaf. en flik "katalog säkerhet".
Där trtycker jag, sen finns, tre "grejjer":
Anonym Åtkomst & auteniseringskontroll
(Dä'r kan man trycka på "Redigera")
Ipadress & Domännamnrestriktioner
(Kan inte trycka på ett jota)
Ja det ser likadant ut men troligtvis är det nåt som skiljer mellan srv och pro eftersom det inte är meningen att en IIS som ligger på pro-versionen skall vara till annat än utveckling.