webForumDet fria alternativet

IIS över nätverk

Nätverk

9 svar · 366 visningar · startad av MickeA.com

Medlem sedan feb. 20034 441 inlägg
Frågan#1

Hej Svejs

På kontoret har vi en server och fem datorer som ligger i nätverket.

På servern finns ISS för win2K inlagt.

Nu håller jag på med ett program i ASP som i framtiden kommer ligga på webservern, så att alla fem datorerna i nätverket ska kunna ha åtkomst till applikationen.

När jag skriver 'localhost' på servern så kommer jag ju till www_rooten, men gör jag det på datorerna i nätverket, får jag som resultat att sidan inte kan visas, HTTP ERROR 500 'Internt Serverfel'.

Så nu behöver jag lite hjälp med det här ;)

Tack !!!

Medlem sedan mars 20023 561 inlägg

För att komma åt IIS´en från de andra datorerna i nätverket får du väl använda serverns interna ip?

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Om du har dns på servern som klienterna går via så kan du göra det riktigt snyggt genom att sätta upp en fingerad adress i dns:en som går till servern. Det går även att fixa via host-filen i varje klient men det är inte lika coolt. ;)

Ok, nu känner jag mig dum, kom på det efteråt att det bara var och ange den interna ipadressen från de andra, så det funkar nu, hade tänkt fixa en dynDNS adress eller liknande.

En annan fråga då, som mestadels gäller IIS, går det är spärra så inga utomstående datorer kan komma åt servern utifrån.

O andra sidan kan det vara en idé att ha en access db eller liknande där alla 'allowed' ip finns, så att bara dom och inga andra får komma åt innehållaet.

Fast går det att lösa direkt i IIs vore det kanon.

Tack

Kolla under fliken Directory Security och därefter IP adress and domain name restrictions.
Där kan du ställa in exakt vilka ip-nummer och/eller IP-serier som får komma in.

Hej

Nu hittade jag precis dom två, bara det att "Ipadress & domännamnrestritioner" är skuggat, går inte att trycka på knappern för att ställa in !?

Är det ngtspec. jag måste göra förest.

Nu provar jag bara hemma, där jag har IIS för WinXP Pro.

Men det viktigaste är ju såklart att jag får igång 'et på jobbet

Jag kör inte IIS på XP så jag kan tyvärr inte kolla men om du har win2ksrv på jobbet så bör det fungera som jag skrev ovan.

Ok, jah ska kolla när jag kommer till jobbet, det skumma är bara att IIS har väl sett likadant ut sedan urminnerstider? eller kanke inte, men i egenskaper för standardwebplatsen finns iaf. en flik "katalog säkerhet".

Där trtycker jag, sen finns, tre "grejjer":

Anonym Åtkomst & auteniseringskontroll
(Dä'r kan man trycka på "Redigera")

Ipadress & Domännamnrestriktioner
(Kan inte trycka på ett jota)

Säker kommunikation
(Skapa Certifikat)

Vad är det jag har missat??

Ja det ser likadant ut men troligtvis är det nåt som skiljer mellan srv och pro eftersom det inte är meningen att en IIS som ligger på pro-versionen skall vara till annat än utveckling.

Ok, där sa du nått ;)

Hemma har jag inget behov av attskdda, men det kommer jg ha på jobbet, där får inga utomstående komma in.

Får prova det imorrn, just nu är jag för trött för qatt åka, dessutom är det ju söndag och en ruskigt varm dag ; ))

270 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
131 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)