Jag har tre burkar med XP, samt varsitt nätverkskort. Alla är kopplade till en 3com-switch. Jag har skaffat ADSL och kopplade bara in modemet i switchen.
På dessa sätt fungerar det på alla datorerna, men bara en åt gången. Jag vill ju naturligtvis att alla skall vara online samtidigt. ;)
Nuvarande inställningar är att datorerna har 192.168.1.1 - 192.168.1.2 samt 192.168.1.3 som fasta adresser. Masken heter 255.255.255.0.
Såvitt jag förstått kan jag inte ha fasta nummer på mer än den datorn med internetanslutningen. Har provat ändra lite själv men eftersom jag inte pysslat så mycket med nätverk så missar jag tydligen någonting.
Vore tacksam för lite hjälp av någon som kan.. :birp
Ansluter man ADSL-modemet direkt till switchen så kräver väl det samtidigt att man får lika många publika ip-adresser från sin ISP som man har burkar som man vill använda internetanslutningen samtidigt på.
Alternativet är att ansluta ADSL-modemet till en av datorerna och där dela ut anslutningen enligt guiden som stoffe-2k postade en länk till.
Sett länken, men eftersom jag bara har ett kort i varje maskin hjälpte det mig inte.. Därför kan jag inte heller ansluta modemet till en av maskinerna, för kortet är upptaget.
Det måste gå att lösa utan att jag skall behöva skaffa ett kort till..
Ja då skall du kunna ställa in den så att den delar ut interna ip-nummer. Kolla igenom manualen hur du skall göra. Klienterna skall ställas in så att de tar emot allt från dhcp-server.
Sen finns det den tredje lösningen, jag garanterar inget men var det inte nåt sånt internetdelningsprogram typ Sygate eller vad det hette, som klara av att dela en internet uppkoppling med bara ett nätverkskort?
Ja då skall du kunna ställa in den så att den delar ut interna ip-nummer. Kolla igenom manualen hur du skall göra. Klienterna skall ställas in så att de tar emot allt från dhcp-server.
Pratat med en polare som jobbar som nätverkstekniker. Han svamlade också massa obegripliga saker såsom dhcp.. Han skulle titta förbi nån dag, han har lägligt nog semester.. :e
Hur du ställer in klienterna ser du i guiden i detta forum som länkades till ovan. När det gäller routern så bör det inte vara speciellt svårt om du har manualen till routern. Det står oftast steg för steg hur man gör.