webForumDet fria alternativet

FTP server bakom router och dyn IP

Nätverk

12 svar · 640 visningar · startad av belzebub

Medlem sedan apr. 200320 inlägg
Frågan#1

Jag har ett litet problem med min FTP server. Jag sitter bakom en router (D-Link 604) och på BBB med dynamiska IP.
Jag har även ett konto hos no-ip.com som pekar om min domän till den riktiga externa IP-adressen.

Problemet är att jag hela tiden måste ge mig in i FTP progget och ändra min externa IP-adress manuellt i passive inst. för att folk ska kunna komma in.

Finns det nån vettig lösning för att få servern att automatiskt göra denna uppdatering med, så man slipper krabba med det. Vill ju gärna att servern bara ska stå och fungera utan att behöva ändra inställningarna hela tiden.

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Kan du inte plugga in servern direkt då utan att köra med en onödig router? Du får ju upp till 5 ip-nummer som du kan använda samtidigt.

Jag har fler datorer som jag måste ha uppkopplade samtidigt så tyvärr. det blir jobbigt. Men det hade ju funkat om man gjort så.
Så den routern är inte "onödig".

Du kan koppla in en switch istället för routern så slipper du problemet. Det är klart smidigare att ha det så.

Välkommen till webForum förresten

känns ju onödigt att köpa en switch till när det finns en inbyggd i den routern.
Måste ju finnas en lösning på problemet dessutom utan att köpa en ny pryl ju.

Har du testat att använda den switch som finns inbyggd för att se om den går att köra fristående?
Får du bara en publik adress i servern (vilket är att rekommendera) så funkar det smidigare.
Alternativt kan du koppla en riktig domän till ditt ip direkt och peka den på din server i din router. Du får väl troligtvis inte ny ip speciellt ofta misstänker jag.

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Du borde ju kunna stänga av brandväggen och DHCP-servern i routern och på så sätt få en en "switch".

Jag vet faktiskt inte om det går att stänga ner alla funktioner och bara behålla "switchen". I så fall så skulle det ju lösa problemet. Får ta och kolla upp det.
Det konstiga är att i senaste versionen av ServU finns en funktion att läsa ut sitt externa IP från sin DynDNS men den används inte vid passive inställningen. Det borde ju alltså finnas nåt FTP server prog som kan hantera detta.

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Det räcker att du stänger av DHCP server, sedan flyttar du BBB kabeln till LAN sidan.

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Varför ska man låta servern ta det publika IP:t. Tappar man då inte brandväggsegenskaperna hos routern?
Varför måste du köra passive på ftp-servern? Jag behöver aldrig ändra något i mitt ftp-program iaf (kör proftd, linux).

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

En variant är att istället för att skriva in det externa ip-nummret skriver in ditt no-ip.com domän. Då kommer ditt ftp-server att få reda på din externa ip-adress.

Jo det hade varit det ultimata.
Problemet är att den rutan där man skriver i IP adressen är låst för numerisk input. typ: xxx.xxx.xxx.xxx.
Men annars hade problemet varit löst på det sättet.

Tipset om att koppla om kabeln från WAN till LAN och sen stänga av DHCPn i routern gjorde susen.
Jag tackar ödmjukast.

418 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
284 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
118 ms — ändringar (db)