Har fått mig ett litet problem på halsen..
Ska dela en Internetanslutning över ett WLAN, men får hela tiden det här meddelandet på värddatorn:
"Ett fel inträffade när Internet-anslutningsdelning aktiverades
Internet-anslutningsdelning kan inte aktiveras. En LAN-anslutning är redan
konfigurerad med den IP-adress som krävs för automatisk IP-adressering."
Har försökt med att byta IP fram och tillbaka på bägge datorerna, men inget hjälper.. Har även testat "Internetdelningsguiden" som finns här.
Använder XPH och XPP på datorerna, samt accesspunkt ála Buffalo.
Någon vänlig nätverkssjäl som har koll på detta??
Internetdelning WLAN
12 svar · 642 visningar · startad av knase
ingenting, vad jag vet iaf..
när jag kör ipconfig så har jag tilldelats 192.168.0.6
Tack förresten!
Vad har du för utrustning efter ditt uttag i väggen/modemet?
Har du börjat med att ha samtliga inställningar på att få adress och sånt från dhcp enligt guiden?
Utrustning är som följer:
Speedtouch DSL-modem
Realtech nätverkskort
Buffalo trådlöst nätverkskort
Buffalo AirStation (accesspunkt)
Buffalo trådlöst nätverkskort ( i klientdator)
Ja jag har alla inställningar på att få adress.
En sak jag klurar på det är ju att det trådlösa nätverket får ju sina inställningar av accesspunkten och inte av datorn.. det kanske kan skita till det, men jag tycker att det borde funka ändå...
Det kan mycket väl få det att strula.
Har du möjlighet att testa på annat sätt så gör gärna det och prova.
Som det låter på din beskrivning så är adressen 192.168.0.1 upptagen. Testa att pinga den och se om du får svar.
Det går även att ställa alla ipnummer och sånt manuellt men det är inte det smidigaste sättet.
Får inget svar när jag pingar den..
Jag är ju helt slut på ideer nu, fattar inte vad det kan vara, nätverket i sig funkar ju fint med fildelning och så där, men med internetdelningen så......
Men du kan surfa med den ena datorn eller?
Vad händer om du ställer in de interna ip-adresserna, nätmask och gateway statiskt då?
ja jag kan surfa från värddatorn
jag har försökt att ställa in statiskt, men jag är inte så säker på det här med nätver, så det är ganska troligt att det har blivit fel...
speciellt på klientdatorn är jag väldigt osäker, med gateway och så, ska det vara accesspunkten som är gateway då eller??
Nej det skall vara ip-adressen på det kortet som du delar som är klientdatorns gateway.
det funkar inte ändå..
den här rutan får jag upp när jag försöker dela internetanslutningen med statiska IP(se fil)
sen funderade jag på proxy, är det nåt jag behöver ställa in??
Den rutan är helt normal att få upp. Klicka på ja och se till så att du förnyar ip-lånet på klientdatorn så bör det funka, i annat fall så är det nåt med accesspunkten som inte är som det skall misstänker jag.
tror också det är nåt skit me den...
ska rota runt lite, annars får jag väl gräva upp asfalten och lägga ner en vanlig TP-kabel :)
tack för hjälpen iaf!