Hej.
Jag har XP på min ena dator. När jag kopplar upp mig via Bredbandsbolaget med en ethernetkabel direkt i uttaget så går det bra. men om jag försöker gå via en router så känner XP bara av datorns interna IP, inte routerns.
Probleme är inte routern, jag har testat den på annan Windowsdator samt på en macOSX, och det funkar helt OK.
Har precis formatterat om hårddisken och installerat om XP, men det har inte hjälpt alls...
Hejsan.
När jag skrev : 'men om jag försöker gå via en router så känner XP bara av datorns interna IP, inte routerns. '
Så menade jag att datorn ger bara sitt eget IP-nummer. den har ingen kontakt med routern.
I så fall skulle den ha haft ett IP-nummer på 192.xxx. etc, men nu blir det 169.xxx etc.
Således - den får ingen kontakt med routern.
vad jag försöker göra är att koppla upp mig på nätet via en router SAMT att kunna göra ett litet internt nätverk med hjälp av routern.
Hej.
Ang kablar: kablarna är de som såldes til mig när jag köpte routern. Enligt återförsäljaren skulle det inte vara en korsad kabel, utan en rak även mellan datorn och routern.
Har rak kabel mellan Mac:en och routern utan problem.
Kommer även ut om jag kopplar kabeln direkt till uttaget i väggen, så jag antar att den är ansluten?
Målet är inte bar at tkomma ut på nätet via routern, men att kunna göra ett internt nätverk så at fler datorer kan använda samma kringutrustning - framför allt skrivare.
har även testat med en Switch i stället - ingen skillnad.
Menar du att du kommer ut med samma dator om du kopplar den direkt till inkommande uttag men inte om du har en router eller switch emellan?
Som jag skrev ovan så skall du ha rak kabel mellan dator och switch/hub/router men mellan två switchar/hubbar/routrar (dvs även mellan inkommande uttag och routern) så skall det vara en korsad kabel såvida du inte har en omställningsknapp på den.
OK, jag testar det. Får gå tillbaka til ldatakillen och byta kabeln, eftersom han då uppenbart sålt fel kablar. jag frågade ändå uttryckligen om det verkligen stämde at man kunde ha en rak kabel, och han sa at det spelar ingen roll om man går via en router.
Eftersom jag bara jobbat i mac förut tyckte jag det var konstigt men han är ju XP-proffs - eller tydligen inte ;-)
Att tänka på är att router och dator är jämstälda som nätverksenhet.
router -> switch: rakkabel
dator -> switch: rakkabel
switch -> switch: korsad
router -> router: korsad
dator -> dator: korsad
dator -> router: korsad
Men en "bredbandsrouter" har oftast en inyggd switch (om man har flera uttag på "lan"-sidan) därför gäller inte "dator -> router" fallet utan det är "dator ->switch" fallet som gäller.
Det som är skrivet i rött finns inuti "bredbandsroutern".
Detta innebär att du alltid skall använda rakkabel
/red: Man kan enkelt se om det är en rak eller korsad kabel man har, om man lägger kabelns kontakter ijämte varandadra så att man ser färgerna på kablarna. Ligger färgerna i samma ordning så är det en rak kabel annars en korsad.
I bbb's nät sitter det en switch bakom uttaget i lägenheten och om man skall följa standarden så skall kabeln mellan switch och router vara rak. Men det finns tydligen undantag.
Tomasahl: Du skriver inte vilken router du har, om du skriver det så kanske vi kan hjälpa mera.
Ahh, nu fick jag läsa om tråden från början märkte jag. :r
Jo en standard-router skall ha rak kabel (dock inte samtliga har jag märkt) så det bör vara så i detta fallet med. Jag tolkade det lite bakvänt med tanke på att man oftast inte behöver använda router om man har BBB tack vare att man får fem ip-nummer av dem.
Tomasahl>> Läs det som GunnarD skrev så bör det funka med tanke på att du fick med en rak kabel till din router. Skulle det vara en av de routers som inte följer standarden så kan du testa med en korsad eftersom det finns såna med.
Testa att reseta routern om det inte skulle funka med.
Tänkte till lite .. vad ska jag välja för alternativ i XP:s inställningar för nätverket? Dvs där jag ska välja om denna dator ska vara först (ursäkta om terminologin är fel, newbie som ni nog förstått), om den ska kopplas via en annan dator eller det tredje alternativet som om jag förstår det rätt innebär att ingen är huvuddator utan kopplas lika vid routern?
Jag har det som är default i XP, har inte ändrat ngt.
Som sagts tidigare ett par gånger i tråden är det en rak kabel du ska använda mellan datorn och routern. Lyser lampan på nätverkskortet när kabeln är i? Om inte så är det fel på kabeln/kortet. Provat med kabeln du har till macen?
Inställningarna ska vara default (få allt via dhcp).
Flyttas från windows till lan&wan.
275 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2