webForumDet fria alternativet

Nätverksproblem DHCP relaterat ?

Nätverk

14 svar · 658 visningar · startad av flabber

Medlem sedan juli 200194 inlägg
Frågan#1

Hej.

På vår firma har vi ca. 10 datorer i ett nätverk med en w2k server.

Vi använder oss av DHCP.

Det mesta funkar smärtfritt, men vi har ett återkommande mycket irriterande problem som verkar flytta runt sig mellan de olika datorerna.

Nu är det 2 st som har problemet samtidigt.

Problemet är att datorerna spärrar sig helt och hållet och man får resetta dem.

Nu har min dator slutat att spärra sig, men en kollegas dator är mer eller mindre obrukbar.

Kan detta ha med nätverket att göra eller är jag helt ute o cyklar?

Stand alone fungerar de okej.

Medlem sedan juli 2002252 inlägg

Om du misstänker att det är DHCP:n (vilket låter väldigt orimligt..) som stör, testa att ge de datorer som krånglar ett fast ip. Du kör lokalt lan med router av något slag antar jag?

Precis, en DLink 804.

Testat statiska ip? T ex. 192.168.0.120 med gateway 192.168.0.1 (så är det på min D-Link router). Se hur det går...

Saken är den att vi hade statiska IP förr i tiden, men av någon anledning har vi börjat använda DHCP. Jag kan inte riktigt säga varför eftersom jag inte är någon nätverksadministratör.

Men när vi hade statiska IP så hade vi aldrig detta problemet.

Det går alltså att ha några statiska och resten DHCP ?

Självklart går det, ställ bara in klientents IP samt Gateway i TCP/IP egenskaper. Tror du måste sätta DNS servrarna också... inte säker, men testa :)

Jo, visst funkade det, men det löste tyvärr inte problemet. Datorn spärrade sig igen ändå.

Frågan är om det verkligen är nätverksrelaterade problem. Det verkar iaf vara nått problem inom vårt nätverk iochmed att 3 st datorer i nätverket är belastade med samma problem till och från.

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Kör ni med dhcp på routern eller servern?

Jag tror att dhcp körs ifrån routern, men tjänsten dhcp är även igång på servern.

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Använd antingen eller för att eliminera krockar mellan dhcp:erna till att börja med.
Har ni någon exchange eller liknande på servern som klienterna tar kontakt med? Om så är fallet så kan det bero på att dhcp'n på routern får klienterna att söka på fel maskin.

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg

Och vad säger Event viewer?

Exchange finns på servern. Gör man lämpligast i att stoppa dhcp:n på Servern eller på routern ?

Har förövrigt fått reda på att anledningen till att vi kör med dhcp är att man kan göra diverse program uppdateringar på alla burkar via nätverket istället för att springa runt till alla datorer. Har jag uppfattat det rätt tro ?

Program uppdateringar? Det har ju inget att göra med DHCP. Så länge datorn har en ip, statisk eller dynamisk borde ju inte spela någon roll.

Iofs var inte detta mitt huvudproblem så det kanske man kan ta en annan gång, alltid kul att lära sig nya saker.

Problemet är ju att 1 eller flera datorer spärrar sig helt, det är inget fel på hårdvaran eller programvaran i dem utan de låser sig helt omotiverat. Problemet verkar ha flyttat sig från min dator nu till en kollegas dator.

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)