Om du misstänker att det är DHCP:n (vilket låter väldigt orimligt..) som stör, testa att ge de datorer som krånglar ett fast ip. Du kör lokalt lan med router av något slag antar jag?
Saken är den att vi hade statiska IP förr i tiden, men av någon anledning har vi börjat använda DHCP. Jag kan inte riktigt säga varför eftersom jag inte är någon nätverksadministratör.
Men när vi hade statiska IP så hade vi aldrig detta problemet.
Det går alltså att ha några statiska och resten DHCP ?
Jo, visst funkade det, men det löste tyvärr inte problemet. Datorn spärrade sig igen ändå.
Frågan är om det verkligen är nätverksrelaterade problem. Det verkar iaf vara nått problem inom vårt nätverk iochmed att 3 st datorer i nätverket är belastade med samma problem till och från.
Använd antingen eller för att eliminera krockar mellan dhcp:erna till att börja med.
Har ni någon exchange eller liknande på servern som klienterna tar kontakt med? Om så är fallet så kan det bero på att dhcp'n på routern får klienterna att söka på fel maskin.
Har förövrigt fått reda på att anledningen till att vi kör med dhcp är att man kan göra diverse program uppdateringar på alla burkar via nätverket istället för att springa runt till alla datorer. Har jag uppfattat det rätt tro ?
Iofs var inte detta mitt huvudproblem så det kanske man kan ta en annan gång, alltid kul att lära sig nya saker.
Problemet är ju att 1 eller flera datorer spärrar sig helt, det är inget fel på hårdvaran eller programvaran i dem utan de låser sig helt omotiverat. Problemet verkar ha flyttat sig från min dator nu till en kollegas dator.
255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2