webForumDet fria alternativet

Får inte domänen att fungera

Nätverk

10 svar · 485 visningar · startad av nanne

Medlem sedan dec. 19991 749 inlägg
Frågan#1

Hejsan

Jag har en subdomän på dyndns.org som jag har kopplat till min server här i garderoben.

I mitt adsl modem (Speedtouch 510v4) så finns det inbyggd router/firewall/dns/delning osv och det är den som krånglar till det. Det är så att jag inte kan surfa in till min server med domännamnet utan måste hela tiden använda ipnummer.

Som sagt finns det en inbyggd DNS i routern. Men den verkar inte fungera om man har en punkt i namnet.

alltså
nanne fungerar. nanne.mine.nu fungerar inte. Jag försökte kringgå detta med att sätta in domännamnet i min hostsfil. Men det fungerade inte heller.

Hur ska jag lösa detta?

Medlem sedan dec. 19991 749 inlägg

jag löste det hela...

tydligen så var det så att nanne var själva subdomännamnet i min dns och det som hette group (något som jag trodde hade med windowsgrupper att göra) skulle vara själva domännamnet.

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

asså hmm tur att du kom på digsjävla annars hadde ja läxat upp dig också

Medlem sedan dec. 20011 860 inlägg

Men hur fick du igång det över huvudet taget? Jag har samma modem och kan inte kolla på hemsidor genom mitt ip :( Kan du hjälpa mig?

Medlem sedan aug. 20003 575 inlägg

Jag måste skriva localhost eller mitt interna ip om det skall gå och inte mitt externa. Fast jag har ju router.

Jag vill låta andra personer se mina hemsidor på min dator... :( Men det går ej.

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Vad har du gjort i routern för att forwarda trafiken vidare till din dator då?

Medlem sedan aug. 200334 inlägg

Kolla ifall andra kan komma åt din server. Ibland kan det vara så att du på det interna nätverket inte kommer åt servern som ligger på det interna nätet genom din externa adress. Men personer som inte ligger på det interna kommer åt den. Är begränsningar med routern med att vända tillbaka en extern address till interna.

Är inte helt insatt i frågan - men nått sånt är det.

Medlem sedan jan. 2003573 inlägg

Nickemannen skrev:

Jag måste skriva localhost eller mitt interna ip om det skall gå och inte mitt externa. Fast jag har ju router.

Så fort man använder NAT/PAT så finns det i princip ingen möjlighet att använda det publika IP-nummret för att ansluta när man själv sitter på insidan. Det är en begränsning i NAT och tyvärr inte mycket att göra åt. Walk-arounden som finns när man använder domännamn är att antingen sätta upp en lokal DNS (jättebra med en brandvägg som inspekterar och själv översätter DNS-queries) eller använda hosts-filer.

/M

Hmm, jag fattar inte riktigt hur jag ska göra! Nån som vet och vill ta ett snack me mig. Min icq: 118016773 - är nog ivisible.

Hoppas nån vet för jag bli galen. Vill ju att det ska fungera.

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Om du tar och skriver ner vad du har gjort och vad du vill göra så tar vi det gärna här i forumet så att fler som kanske har samma fel kan ta del av lösningen längre fram. På så sätt slipper vi skriva samma saker flera gånger samt du slipper få en massa frågor om hur du gjorde via icq från en massa personer som har sökt sig fram till den här tråden.

270 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
134 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)