webForumDet fria alternativet

D_Link DI-604 - lan problem

Nätverk

7 svar · 393 visningar · startad av Jaar

Medlem sedan juli 2001434 inlägg
Frågan#1

Jag har haft mitt DI-604 ett tag nu, skaffade det för att ajg skulle köra två datorer samtidigt.
Det kopplar upp sig och båda datorerna (XP och 2000 server) kan komma åt nätet.
Jag har ställt in "Virtual Server" för att dirigera trafik till de olika (ftp till en och web till den andra).
Nu är det så att jag ska plocka ned skärm o sånt till servern, för att det inte ska vara så mycket grejjer på skrivbordet, och då kommer jag utveckla på xp maskinen för att föra över till servern. Det var här alla problem startade.

Båda är medlemar i samma WORKGROUP, har unika namn etc.

På xp maskinen ser jag servern i utforskaren, men kan inte komma åt den (den har saker utdelat), utan får ett felmeddelande. I servern ser jag workgroupen, men det går inte att göra någonting där. Den står och letar tills man får ett felmeddelande.
XP kan pinga servern, men det går inte åt andra hållet. om jag kör igång ftp-programmet på xp, så kan servern logga in på ftpn utan problem. Båda finner varandras hostname i DOS (man kan skriva ping DATORNAMN)
Båda får tilldelade DHCP av DI-604an

Min misstanke är att det är D-Linken stoppar trafiken åt ett håll, men jag hittar inget ställe där den skulle göra det.

Vad har jag missat? Någon som har något tips?

Medlem sedan mars 20015 287 inlägg

utan får ett felmeddelande.

Vad säger det?

På servern när jag försöker öppna workgroupen:

WORKGROUP is not accessible.

The network path was not found.

På xp, när jag försöker öppna serverdatorn:
\\NAMN is not accessible. You might not have permission to use this network resource. COntact the administrator of this server to find out if you have access permissions.

The network path was not found

Filerna på servern är utdelade till "Everyone"

XP kan komma åt sig själv med andra ord (de filer den har delat ut) men inte servern.

Servern kommer inte åt workgroupen över huvudtaget

LOL! Fixade det!!!
Det var ju zonealarm som var boven.. haha.. va dum man är .. :D

TAck ändå för de som läst och tänkt hjälpa till :)

Medlem sedan mars 20015 287 inlägg

Lysande att det löste sig. :)

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Får man fråga varför du kör med zonealarm när det finns hårdvarubrandvägg i din router? ;)

Ja du, lathet är det väl den största anledningen :D
Zoonealarm körde jag inna, och det lät jag ligga kvar när jag installerade routern...
Sen använder jag zonealarm för att spärra så att inte xp pratar med microsoft, en del spyware etc... Vill ha kolla på vad som går ut o in... lättare o se i zonealarm än i en hårdvarufirewall :)

251 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)