Frågan 20 juni 2003 22:30 #1 Hej!
Har för närvarande ett litet nätverk med två PC, Telia ADSL (Alcatelmodem) med "vanlig" Internetdelnig på.
Nu ska jag dock få hem en iMac. Jag behöver alltså dela ADSL-anslutningen på dessa tre... Behöver en router el.dyl. antar jag?
Funderar på Zyxel Prestige 304 Gateway, nån som har erfarenhet av den?
Behöver jag tänka på något speciellt ang Macen, har inte så stor erfarenhet av dessa?
Blir glad för tips! :)
Trevlig midsommar! :birp
/ Mattias
M muskot Medlem sedan jan. 2002 7 905 inlägg Är det ett Alcatel SpeedTouch Home/Pro kan du använda det som router.
Det är ett Alcatel Speed Touch Home
Ok, men jag lyckas inte koppla upp till det där webbgränssnittet som jag läst om i deras guide, några råd?
SirPeter Medlem sedan feb. 2001 15 571 inlägg Det brukar väl bara vara att via en webläsare gå in på 192.168.0.1 så kommer man till den.
M muskot Medlem sedan jan. 2002 7 905 inlägg Som standard har modemet ip-adressen 10.0.0.138. För att komma åt modemet måste du ligga på samma nätverk, dvs 10.0.0.x (där x inte är 0, 138 eller 255).
För att kunna använda SpeedTouch Home som en router måste det först mjukvarumodifieras till ett SpeedTouch Pro. Finns massor med guider för detta på nätet.
M muskot Medlem sedan jan. 2002 7 905 inlägg Tackar muskot, det var en bra länk...
men det lutar ändå åt Zylex gateway.
/ M