webForumDet fria alternativet

FTP server - FAN

Nätverk

17 svar · 459 visningar · startad av Poffe

Medlem sedan apr. 20022 743 inlägg
Frågan#1

Okej, nu har jag fan försökt allt :( Testat olika programvaror, på olika portar osv. Inget funkar.

Nu använder jag Serv-U på port 22 och har även öppnat den porten i min router (Netgear) men det går ändå inte att connecta.

Igår testade jag BulletProof på samma port och då gick det att logga in men inte göra nått trotts att alla rättigheter var rätt.

Nån som vet någon guide eller kan skriva här steg för steg hur man gör för att sätta upp en server med Serv-U, har sökt men hittar inget bra som funkar.

Medlem sedan dec. 20003 563 inlägg

KÖr du passivt?

Har testat både och

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Du behöver ha två portar öppna i brandväggen. Som standard är det port 20 och 21 som hör till ftp.

SirPeter skrev:

Du behöver ha två portar öppna i brandväggen. Som standard är det port 20 och 21 som hör till ftp.

Okej, men jag kör ju på port 22.

Nu går det dock att logga in men personen som är inloggad ser inga filer eller nått

Medlem sedan apr. 20021 155 inlägg

Hm, ServU och Netgear(FVS3318) är det som jag kör och precis som SirPeter säger behöver du öppna två portar för ftpn. Prova att ange port 22-23 i routerns inställningar om du inte vill köra m default-värdena.
Sedan måste du ju ange det interna IP-numret t ex 192.168.0.2 som det dit routern ska skicka ftp-förfrågningar.
I Serv-U anger du sedan 127.0.0.1 som FTP server IP adress.
Kolla även vilka rättigheter du satt på användaren.

SugarDaddy skrev:

Hm, ServU och Netgear(FVS3318) är det som jag kör och precis som SirPeter säger behöver du öppna två portar för ftpn. Prova att ange port 22-23 i routerns inställningar om du inte vill köra m default-värdena.
Sedan måste du ju ange det interna IP-numret t ex 192.168.0.2 som det dit routern ska skicka ftp-förfrågningar.
I Serv-U anger du sedan 127.0.0.1 som FTP server IP adress.
Kolla även vilka rättigheter du satt på användaren.

Har öppnat port 20-23 nu.. grejen är att min isp har spärrat port 21 :(

Ska bara få tag i någon som kan testa utifrån nu.

Ingen skillnad.

Man komemr in men ser inga filer och efter några sekunder blir man utkastad, fast det står hos mig att han fortfarande är inloggad.

Hm, vad har du satt under Domains-fliken då?

Name: valfritt namn
Domain IP Address: Use any available IP address
FTP port number: inkommande ftp-port: prova med 23 och ange i routerns inställningar att den ska använda port 22-23 f ftp.

(Sedan måste ju användaren ange att han ska ansluta till port 23 genom att skriva användare:lösenord@ditt IP-nummer:portnummer - om han gör det via webbläsaren, annars i ftp-programmet)

Asså det funkar att logga in och så men när man väl är inne så ser man inget och efter en stund slängs man ut.

Så portarna verkar ju vara okej men jag vet inte... Använder de inställningar du beskrev SugarDaddy

Nähä.. Då vet jag inte - det kan ju vara strul på andra sidan också iofs. Han kanske bara kan köra passiv ftp? Hoppas att någon annan vet och att det löser sig. :)

Får nog acceptera att det inte funkar.. det mesta funkar inte på den här datan..

Medlem sedan jan. 20001 006 inlägg

Poffe skrev:

Asså det funkar att logga in och så men när man väl är inne så ser man inget och efter en stund slängs man ut.

Typiskt "ftp-server-bakom-brandvägg-problem".

Problemet är dina dataportar.
Din ftpserver måste tala om för ftpklienten vilka dataportar som ska användas (Passive Mode), inte tvärtom (klient anger vilka portar som ska användas, Active Mode).

Dessa portar ställer du in i BPFTP under Setup -> Main -> Multi IP Settings -> Passive Mode.
Där kan du ange t.ex. "Passive port range" till 1400 - 1410, dessa portar måste du sedan öppna i brandväggen.

Klienten som ansluter måste även använda Passive Mode, annars kommer det inte att fungera.

/j

Batboy skrev:

Poffe skrev:

Typiskt "ftp-server-bakom-brandvägg-problem".

Problemet är dina dataportar.
Din ftpserver måste tala om för ftpklienten vilka dataportar som ska användas (Passive Mode), inte tvärtom (klient anger vilka portar som ska användas, Active Mode).

Dessa portar ställer du in i BPFTP under Setup -> Main -> Multi IP Settings -> Passive Mode.
Där kan du ange t.ex. "Passive port range" till 1400 - 1410, dessa portar måste du sedan öppna i brandväggen.

Klienten som ansluter måste även använda Passive Mode, annars kommer det inte att fungera.

/j

Tack, jag använder ju dock Serv-U nu men det borde väll finnas nått liknande där?

Ska kolla annars får man väll leta upp Bullet igen :)

Kör nu med BPFTP och de inställningarna du sa Batboy men det blir fortfarande samma fel :(

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

kan du ansluta till servern innifrån ditt nätverk? kan du inte det så ligger ju felet i server, kan du det så ligger felet i routern (eller mellan dig och din vän). Felsök min vän, felsök :)

Medlem sedan mars 20015 287 inlägg

Enkel fråga, kan du själv logga in på ftp:n med ditt interna IP och ladda från den?

red/
ja men se där var man lite sen... :)

Japp logga in kan jag utan problem, det har jag kunnat hela tiden, tänkte inte på att nämna det.

Men nu fungerar det, vet inte vad jag gjort för skillnad men det funkar iallafall :)

Tack alla för hjälpen!!

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)