webForumDet fria alternativet

Ansluta till ett annat nätverk men ändå inte...

Nätverk

9 svar · 1 221 visningar · startad av solbulle

Medlem sedan mars 20015 287 inlägg
Frågan#1

Nu har jag strulat till det igen...

Har ett nätverk hemma o allt fungerar frid o fröjd.

Win XP
WIn 2000
(mfl)
D-Link 604 Router

Workgroup nätverksnamn(?)

Till detta ansluter jag nu en laptop (jobbdator- Win2000) som är konfigurerad att vara inkopplad på jobbets nätverk.

Det fungerar fint att ansluta till mina övriga datorer från den men inte tvärtom.
Jag kan se nätverksnamnet/domännamnet (eller vad det nu heter) men jag kan inte logga in på den, en ruta för loggin dyker upp.

Jag har försökt lägga till användare i laptopen men det vill sig inte det heller.

Det jäkligaste är att jag har för mig att det fungerade en sväng när jag testade, men det var så mycket med allt så helt säker är jag inte.

Vad gör jag fel? Vad ska jag göra?

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

har du admin på laptopen?
logga in med d?

Euh? Nja, ka ju börja med att säga att jag nog redan lyckat ställa til det rejält.. Pappskalle som man är...

Hittade i systemegenskaperna en flik med Network Identification, o där stod ingen workgroup... så det fyllde jag i. :)
Varpå domännamnet försvann...
Nu såg jag ju iofs laptopen i min "vanliga" workgroup, kunde dock inte logga in på den, MEN än värre, efter omstart av den kommer jag inte ens in i den alls, alltså kommer inte ens in i windows.

Planta? Jag? Vadå? :x

Jag är inte admin på datorn tror jag ej, nej.

Medlem sedan mars 20023 686 inlägg

solbulle skrev:

Euh? Nja, ka ju börja med att säga att jag nog redan lyckat ställa til det rejält.. Pappskalle som man är...

Hittade i systemegenskaperna en flik med Network Identification, o där stod ingen workgroup... så det fyllde jag i. :)
Varpå domännamnet försvann...
Nu såg jag ju iofs laptopen i min "vanliga" workgroup, kunde dock inte logga in på den, MEN än värre, efter omstart av den kommer jag inte ens in i den alls, alltså kommer inte ens in i windows.

Planta? Jag? Vadå? :x

Jag är inte admin på datorn tror jag ej, nej.

Känner igen EXAKT det du beskriver, min kompis gjorde det men en skoldator som han hade lånat hem men den ville bara funka på skoldomänen & när han ändrade till nätverksgrupp och startade om så kom han inte in i windows, Du ska låta en admin logga in på den och så får han ändra om till domän igen.

Hehe, stämmer bra det där Medialabs, det vara bara att knalla in hos våra dataadmin med svansen mellan benen och låta honom logga in o återansluta.

Iofs jäkligt klantigt av mig att börja fingra, men tycker nog att det är lite trist att man så pass lätt ska kunna ta bort något utan någon egentlig varning, men men.... :r

Aja, jag fortsätter väl med min succe i datavärden, råkade nog omma med något halvt löfte om att jag skulle hålla tassarna borta hädanefter, men jag kom på att jag ska ju bara.... ;)

solbulle skrev:

Hehe, stämmer bra det där Medialabs, det vara bara att knalla in hos våra dataadmin med svansen mellan benen och låta honom logga in o återansluta.

Iofs jäkligt klantigt av mig att börja fingra, men tycker nog att det är lite trist att man så pass lätt ska kunna ta bort något utan någon egentlig varning, men men.... :r

Aja, jag fortsätter väl med min succe i datavärden, råkade nog omma med något halvt löfte om att jag skulle hålla tassarna borta hädanefter, men jag kom på att jag ska ju bara.... ;)

. :) bra att det löste sig, Min kompis har också lärt sig en läxa, jag håller med om att det borde finnas någon form av varningsruta när man byter från "Domän" till en arbetsgrupp.

heh, faktum är att det hände exakt samma sak på min fd skola, var bara lite sen med att svara =)
men som sagt, admin löser d mesta =)

Jymdis skrev:

heh, faktum är att det hände exakt samma sak på min fd skola, var bara lite sen med att svara =)
men som sagt, admin löser d mesta =)

:) Japp, men för min kompis tog det en vecka innan Avdelningens Admin "orkade" låsa upp den. Känns om att han inte kunde jobba under några skoldagar.

hehe.. min polare fick skicka ner hårddisken till skolan (vi hade praktik)

Drar upp min lilla tråd igen, samma problem i stort.
Nu kommer inte jobbdatorn åt hemmadatorerna eller vice versa.
Jag kan pinga åt alla håll, jag ser datorerna i "Nätverksplatserna". Dock ligger de ej i samma Workgroup, är det ett krav?
När jag försöker logga in på mina datorer från jobbdaton får jag upp:

\\datornamn är inte tillgänglig.

Det finns för närvarande inga inloggningsservrar tillgängliga som kan hantera inloggningsförfrågan

Detta är väl för att jag vanligtvis på denna dator loggar in på så sätt på jobbet, vad kan jag ändra tro?
Åt andra håller dyker det upp en loginruta, jag skriver in namn o lösen men det duger inte. :(
Hur var det nu igen, måste jag ha samma konto på den dator jag "kommer från" som på den jag vill logga in på?

Anledningen till att jag verkligen frågar nu är att jag vill inte hamna i samma situation som sist med denna burk med.

Btw: Jobbdator, win2000
hemmadator, winxp

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
117 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)